خانه  >  بلاگ >

آگاهی از برند و عوامل موثر بر آن در فضای دیجیتال

تقریباً هر کسب‌و‌کاری می‌خواهد یک برند قوی و متمایز داشته باشد اما چطور این تمایز و برتری به دست می‌آید؟ جواب کوتاه در آگاهی از برند است اما آگاهی از برند دقیقاً چیست و چگونه می توان به آن دست یافت؟ در این مطلب ما به این سؤالات پاسخ خواهیم داد و در مورد همه نکاتی که باید در مورد چگونگی ایجاد آگاهی از برند بدانید بحث خواهیم کرد. ما همچنین برخی از بهترین استراتژی‌ها را برای افزایش آگاهی از برند با استفاده از تحقیقات بازار را به اشتراک خواهیم گذاشت، پس در ادامه با راهبر بازار همراه ما باشید.

آگاهی از برند چیست؟

آگاهی از برند معیاری است که مشتریان می‌توانند برند را از طریق محصول، خدمات، شخصیت یا پارامترهای ظاهری تجاری آن تشخیص دهند یا شناسایی کنند. ایجاد آگاهی از برند برای کمک به فروش محصول جدید، تداوم فروش محصولات قدیمی یا غلبه بر رقبا بسیار مهم است. همه این‌ها باعث شده تا اکثر کسب‌وکارها سعی کنند با استفاده از تاکتیک‌های مختلف تحقیقات بازار، آگاهی از برند را افزایش دهند. سه درجه از آگاهی از برند وجود دارد:

  • آگاهی از نام تجاری شما
  • آگاهی از محصولات یا خدمات شما
  • آگاهی از ویژگی‌های برند شما (یعنی آنچه شما را از رقبا متمایز می کند)

جالب است بدانید، محصولات یا خدماتی که می‌توانند با موفقیت سطح بالایی از آگاهی از برند را ایجاد کنند، به احتمال زیاد فروش بیشتری ایجاد می‌کنند. زیرا مصرف‌کنندگانی که با انتخاب‌های زیاد مواجه می‌شوند، تمایل به خرید یک محصول نام تجاری آشنا دارند تا یک محصول ناآشنا و این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که شما به آگاهی از برند نیاز خواهید داشت.

مزایای آگاهی از برند چیست؟

خب حالا می‌دانید آگاهی از برند چیست اما چرا نیاز دارید تا آگاهی برند خود را افزایش دهید؟ در ادامه می‌توانید مهم‌ترین مزایایی که از یک برند شناخته شده به دست می‌آورید را مشاهده کنید.

۱. ایجاد اعتماد، وفاداری و روابط

هرچه مشتریان شما برند شما را بهتر بشناسند و درک کنند، بهتر به شما اعتماد خواهند کرد. آشنایی باعث ایجاد اعتماد می‌شود. هنگامی که آن‌ها ارتباط مثبتی با برند شما دارند، شروع به ایجاد رابطه‌ای با برند شما می‌کنند که ستون‌های کسب‌وکار شما را تقویت خواهد کرد و این به نوبه خود به شما کمک می‌کند تا یک پایگاه مشتری وفادار بسازید. این پایگاه مشتری بارها و بارها از شما خرید می‌کند و همچنین نظرات و توصیه‌های مثبتی را به اطرافیان خود ارائه می‌دهند که منجر به گسترش بیشتر در پایگاه مشتری می‌شود.

۲. اعتبار بدون تلاش مستمر

آگاهی از برند و تضمین وفاداری مشتری به این معنا نیست که می‌توانید در تلاش‌های بازاریابی خود کم کاری کنید، بلکه به این معناست که اکنون می‌توانید تلاش‌های خود را روی مکان‌های دیگر متمرکز کنید. اپل نیازی به استفاده از تبلیغات ندارد تا در مورد اینکه چه کسی هستند و چه چیزی می‌فروشد صحبت کند. آن‌ها می‌توانند در عوض از زمان خود برای صحبت در مورد ارزش محصولات جدید خود استفاده کنند تا قیمت‌های بالای خود را توجیه نمایند. لوگوی برند آن‌ها به سادگی به کاربران اطمینان می‌دهد که محصول مورد نظرشان کیفیت و کارایی بی‌نظیری دارد. این بدان معناست که وقتی به مشتری گزینه یک محصول اپل و یک محصول مشابه از یک برند کمتر شناخته شده پیشنهاد شود، اپل همیشه برنده خواهد بود.

۳. افزایش ارزش ویژه برند

شهرت خوب و آگاهی از  برند بالا مستقیماً بر ارزش ویژه برند تاثیر می‌گذارد. ارزش ویژه برند که از آگاهی از برند ناشی می‌شود، به شما امکان می‌دهد قیمت‌های خود را بدون از دست دادن مشتریان خود افزایش دهید. این به نوبه خود می‌تواند به شما کمک کند تا حاشیه سود خود را افزایش داده و از این طریق توسعه کسب‌وکار خود را تسریع کنید و فاصله خود از رقبا را افزایش دهید.

 

افزایش آگاهی از برند

استراتژی‌های افزایش آگاهی از برند

فرآیند بهبود آگاهی از برند مجموعه‌ای از تکنیک‌های بازاریابی و تحقیقات بازار است که برای تقویت عملکرد شرکت، جذب مشتریان جدید و بهبود شناخت برند در بازار هدف آن استفاده می شود. استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که کسب‌وکارها می‌توانند برای افزایش آگاهی از برند از آن‌ها استفاده کنند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 نام تجاری و لوگوی قوی

برای دستیابی به سطح بالایی از شناخت برند، باید یک برند قوی داشته باشید. برندهای قوی به یاد ماندنی هستند و شخصیت و صدای خاص خود را دارند که برای مخاطبان هدفشان جذاب است. لحن برند شما ممکن است سرگرم کننده، شوخ، پرشور، شاد، هوشمند، احساسی یا هر چیز دیگری باشد که با پیام شرکت شما سازگار است. ساخت لوگوی متمایز نیز مزایای زیادی برای شما در پی خواهد داشت؛ این بهترین راه برای اطمینان از اینکه مخاطبان شما را به یاد می‌آورند و فراموش نمی‌کنند است. علاوه بر این، راه خوبی برای تبلیغ محصولات و خدمات شما است. می‌توانید از لوگو در ایمیل‌ها، بنرها، تبلیغات، صفحات رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت ، بسته‌بندی و غیره استفاده کنید.

استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسرهای مختلفی در تمامی پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی وجود دارند که محتوایی را با تمرکز بر علایق و سرگرمی‌های مختلف تولید می‌کنند. شناسایی اینفلوئنسرهای صنعت برای تبلیغ برند شما یکی از مهم‌ترین گام‌ها در نحوه ایجاد آگاهی از برند در اینستاگرام یا سایر پلتفرم‌های رسانه اجتماعی محبوب است. اینفلوئنسر با ارزش‌ها و علایق مشابه با شرکت شما احتمالاً مخاطبان زیادی دارد که می‌توانند به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند شوند.

حضور به صورت مهمان

یکی دیگر از رویکردهای هوشمندانه برای استفاده بهینه از مخاطبان دیگران، ظاهر شدن در محتوای آن‌ها است. وبینار، پادکست، پرسش و پاسخ اینستاگرام، وبلاگ یا محتوای ویدیویی، از مواردی است که می‌توانید در آن‌ها به معرفی برند خود بپردازید تا ارزش ویژه برند خود را افزایش دهید. انتخاب بستر مناسب یک حرکت هوشمندانه است، زیرا تضمین می‌کند که مخاطبان شما به آنچه شما ارائه می‌دهید علاقه‌مند می‌شوند و این یک روش فوق العاده برای ایجاد آگاهی از برند در رسانه‌های اجتماعی است. بسیاری از وبلاگ‌های محبوب آنلاین وجود دارند که به شما امکان می‌دهند مقالات خود را منتشر کنید.

کمپین‌های آفلاین

در کنار تمام تکنیک‌های آنلاین، مهم است که تاکتیک‌های بازاریابی آفلاین را در برنامه خود بگنجانید. این بخش از کمپین آگاهی از برند شما شامل انواع مختلفی از تبلیغات مانند بیلبوردها و پوسترها است که همچنان در جذب مشتریان جدید و افزایش شناخت برند موفق هستند. به یاد داشته باشید که ممکن است همه مخاطبان هدف شما هنوز آنلاین نباشند، افراد مسن و کودکان مثال‌های خوبی هستند.

سئو و تبلیغات PPC

اگر محتوا بهینه نشده باشد، وب‌سایت شما نمی‌تواند رتبه بالایی در گوگل داشته باشد. به عبارت ساده، دنیای آنلاین با سئو کار می‌کند، بنابراین سعی‌کنید وب‌سایت خود را بهینه نمایید. این عمل نه تنها به کسب رتبه بالاتر کمک می‌کند، بلکه ترافیک وب‌سایت شما را نیز افزایش می‌دهد. PPC نیز یک راه حل هوشمند برای دیده شدن برند شما در گوگل است. با استفاده از کلمات کلیدی مناسب سئو، حتی می‌توانید در نتایج بالای صفحه جستجوی گوگل ظاهر شوید. حتی اگر کاربران روی تبلیغات شما کلیک نکنند، با دیدن شما در اولین صفحه جستجوی گوگل تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

تمرکز بر بازاریابی محتوا

محتوا اساس برندسازی است. اگر محتوایی برای نمایش برند شما وجود نداشته باشد، ممکن است نیمی از مصرف‌کنندگان بالقوه را از دست بدهید. به همین دلیل است که اولویت شما باید تمرکز بر ایجاد و مدیریت محتوای قانع کننده برای زنده نگه داشتن وب‌سایت شما باشد. محتوای بصری برای وب‌سایت شما و شناخت برند بسیار ضروری است. ۸۰ درصد از مصرف‌کنندگان جذب محتوای بصری تعاملی می‌شوند. در دنیای امروز، خواندن متن بسیار سخت است. بنابراین، مخاطب ترجیح می دهد ویدیو را تماشا کند.

محتوای تعاملی

شما می‌توانید هر چقدر که می‌خواهید محتوا را در وبلاگ یا وب‌سایت خود قرار دهید، اما بینندگان یا خوانندگان پاسخ نمی‌دهند مگر اینکه اطلاعات خاص و خلاقانه باشد. برای تهیه محتوای خلاقانه، لحن آموزنده داشته باشید و از کلمات اصطلاحی اجتناب کنید. علاوه بر این، سعی کنید محتوا را با برند خود مرتبط کنید تا مردم بتوانند در مورد محصولات و خدمات شما پرس و جو کنند.

نظرسنجی از مصرف‌کنندگان

مردم عاشق پاسخ دادن به سوالات برای سرگرمی هستند، بنابراین می‌توانید یک نظرسنجی در توییتر یا اینستاگرام ایجاد کنید یا مستقیماً از طریق یک ابزار نظرسنجی سؤال بپرسید. این ساده‌ترین راه برای دریافت اطلاعات ارزشمند از طرفداران است و علاوه بر این، تجربه کاربر را نیز بهبود می‌بخشد.

حضور پررنگ و موثر در رسانه‌های اجتماعی

صدها کانال رسانه‌های اجتماعی مانند لینکدین وجود دارد که به شما امکان می‌دهد به طور مداوم آگاهی از برند ایجاد کنید. اما چگونه می‌توانید افراد را وادار به تعامل در پست‌های خود کنید؟ پاسخ ساده است؛ با ایجاد محتوای درگیرکننده، مرتبط و آموزنده بخش زیادی از هدف قابل دستیابی خواهد بود. بهبود حضور شما در رسانه‌های اجتماعی به معنای نوشتن مقالات طولانی و ارسال پست برای اسپم کردن حساب‌های کاربران شما نیست. بازدیدکنندگان باید با دیدن پست‌های شما بتوانند تشخیص دهند که شما یک کسب‌و‌کار فعال هستید و هرچه محتوا ارزش بیشتری داشته باشد، مشارکت عمومی بالاتر است.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد آگاهی از برند، مزایای آن و مهم‌ترین گام‌های افزایش شناخت برند صحبت کردیم. به یاد داشته باشید که ساختن یک برند تماما در مورد ثبات است، یعنی تلاش و انجام اقداماتی مانند حفظ حضور در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ نویسی، تحقیقات بازار و… . بیهوده است که فعالیت زیادی داشته باشید و سپس آن را ترک کنید، زیرا تمام کارهای خوب شما از بین می‌رود، پس زمانی که شروع کردید با قدرت ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.