خانه  >  بلاگ >

چگونه تحقیقات بازار به جذب مخاطب وبسایت کمک می‌کند ؟
نقش تحقیقات بازار در جذب کاربر جدید

در گذشته بسیاری از کسب و کارها فقط با خرید یک دامنه و ایجاد یک وبسایت ساده و ثابت، امیدوار بودند که مخاطبان و مشتریان زیادی به دست آورند. امروزه با دنبال کردن این روند سایت شما در صفحات چندم گوگل گم خواهد شد، به خصوص در چشم انداز بازاریابی آنلاین که همیشه در حال تغییر است. پس چه کاری می‌توان انجام داد تا سایت کسب و کار شما به یک غول‌پیکر در بازار تبدیل شود که مشتریان نتوانند در برابر آن مقاومت کنند؟ داشتن یک سایت به معنای تلاش برای جذب مشتریان بیشتر به صورت آنلاین است و برای رسیدن به افزایش بازدید و فروش، نیاز به تحقیقات خواهید داشت. در این مقاله به چگونگی تاثیر این تحقیقات در جذب مخاطب وبسایت پرداخته شده است، اما قبل از آن بهتر است بدانید که تحقیقات بازار چیست.

تحقیقات بازار چیست

تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار یعنی تعیین قابلیت دوام یک خدمت یا محصول جدید که از طریق تحقیقات مستقیم با مشتریان بالقوه انجام می‌شود. این فرآیند علاقه بازار هدف به محصولات و خدمات شرکت را مطالعه می‌کند. این تحقیقات باعث می‌شود یک کسب و کار بتواند انتظارات مصرف‌کنندگان را درک کند. وقتی کسب و کار نیاز مشتریان را بداند، محصولات و خدماتی ارائه می‌دهد که نسبت به برندهای رقیب ، طرفداران بیشتری داشته باشد. این تحقیق شامل بازخورد و نظر مصرف‌کنندگان است که در داخل یا توسط شخص ثالث انجام می‌شود. پایه و اساس هر شرکت موفق جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات مربوط به بازار هدف و مصرف‌کنندگان است. این تحقیقات باعث شناسایی یک بازار جدید و راه اندازی یک تجارت جدید می‌شود. به طور کلی انجام تحقیقات به شرکت اجازه می‌دهد تا بازار هدف را کشف کرده و بازخورد مصرف‌کنندگان را در مورد محصول یا خدمات دریافت کند.

چرا تحقیقات بازار مهم است؟

تحقیقات بازار یکی از بهترین راه‌های دستیابی به رضایت مشتری، کاهش ریزش مشتری و توسعه کسب ‌و کار آنلاین است. موارد زیر نشان می‌دهند که چرا انجام تحقیقات تا این حد اهمیت دارند و باید در هر کسب و کاری مورد توجه قرار بگیرند.
دستیابی به اطلاعات ارزشمند: این تحقیقات اطلاعات مهمی را در مورد ارزش محصولات موجود و جدید فراهم می‌کنند و باعث می‌شوند کسب و کارها براساس این اطلاعات برنامه ریزی کرده و استراتژی‌های خاص خود را داشته باشند.
مشتری محوری: این تحقیقات نیاز و خواسته مشتریان را مشخص می‌کنند. این روش یک بازاریابی مشتری محور است. درک مشتریان و نیازهای آن‌‎ها به کسب و کارها کمک می‌کند تا محصولات یا خدماتی را طراحی کنند که به بهترین شکل ممکن نیاز مشتریان را برطرف کند.
پیش بینی: کسب و کارها با درک نیازهای مشتریان می‌توانند تولید و فروش خود را پیش بینی کنند، همچنین به تعیین بودجه بهینه نیز کمک می‌کند.
برتری در رقابت: این تحقیقات ابزاری حیاتی برای پیشی گرفتن از رقبا است. کسب‌وکارها می‌توانند با طراحی استراتژی‌های بازاریابی بر اساس انجام تحقیقات بازار و مطابق با نیاز روز مشتریان، از رقبای خود پیشی بگیرند.

فواید تحقیقات بازار برای افزایش ترافیک وبسایت

دلیل اصلی اهمیت این تحقیقات برای وبسایت این است که می‌توانید مطمعا باشید اگر از این تحقیقات استفاده نکنید، وبسایت شما در رقابت با رقبا شکست خواهد خورد. موارد زیر دلایل استفاده از تحقیقات بازار برای وبسایت را به روشنی توضیح می‌دهد:
• انجام تحقیقات برای سایت دوستانه‌ترین، سریع‌ترین و بهترین تجربه ممکن را به کاربر میدهند.
• رتبه‌بندی کلمات کلیدی که بخشی از این تحقیقات به حساب می‌آید، مشتریانی را به ارمغان می‌آورد که از قبل به دنبال محصول یا خدمات شما هستند.
• حتی اگر اولین بازدید سایت شما منجر به فروش محصولتان نشود، باعث می‌شود بارها و بارها در جستجوهای آنلاین ظاهر شوید. اگر در چندین جستجو در رتبه اول ظاهر شوید، تقریباً میتوانید مطمعا شوید که مشتری به دست خواهید آورد.
• انجام تحقیقات بازار برای وبسایت می‌تواند اعتبار شما را افزایش دهد که این منجر به افزایش ترافیک سایت شما میشود.
• با استفاده از ابزارهایی مانند Google Analytics می‌توانید بینش مشتری را به دست آورده، دانش بازار هدف خود را توسعه داده، استراتژی‌های خود را اصلاح کرده و محصولات و خدمات مورد نظر خود را توسعه دهید.

چگونه تحقیقات بازار انجام دهیم؟

چگونه تحقیقات بازار انجان دهیم

دو نوع داده‌ حاصل از این تحقیقات وجود دارد: داده‌های اولیه و ثانویه. داده‌های اولیه اطلاعات دست اولی است که از منابع اصلی جمع‌آوری شده است. این داده‌ها توسط تحقیقات صاحب کسب و کار به دست می‌آید یا شخصی برای به دست آوردن این داده‌ها استخدام می‌شود. داده‌های ثانویه اطلاعاتی هستند که توسط دیگران جمع‌آوری شده و به صورت آنلاین یا آفلاین در دسترس عموم قرارمی‌گیرند. این اطلاعات می‌تواند داده‌های منتشر شده در روزنامه‌، مجلات و غیره باشد. نکته منفی داده‌های ثانویه این است که همه افراد به این اطلاعات دسترسی دارند و شما هیچ کنترلی بر روش‌های جمع آوری نداشته‌اید. انواع اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق منابع اولیه و ثانویه می‌تواند کیفی یا کمی باشد. اطلاعات کیفی درک بهتری از احساس مردم در مورد موضوعات خاص کسب و کار فراهم می‌کند. برای به دست آوردن این اطلاعات می‌توانید از مخاطبان بپرسید که چه فکری درباره محصول یا خدمات می‌کنند و چگونه یا چرا درباره خرید آن تصمیم می‌گیرند. روش‌های انجام این تحقیقات در ادامه این مقاله ذکر شده است.

شخصیت مشتری خود را تعریف کنید

قبل از اینکه در مورد نحوه تصمیم گیری مشتریان در صنعت خود اطلاعات کسب کنید، ابتدا باید بدانید که آن‌ها چه کسانی هستند. شخصیت‌های خریدار که گاهی به آن‌ شخصیت‌های بازاریابی گفته می‌شود، نمونه‌های تخیلی و تعمیم‌یافته از مشتریان ایده‌آل شما هستند. آنها به شما کمک می‌کنند تا مخاطبان خود را تجسم کنید، ارتباطات خود را ساده‌تر کنید و استراتژی‌های خاص خود را به کار بگیرید. موارد زیر ویژگی‌هایی هستند که باید در شخصیت خریداران خود به آن توجه کنید:
• سن
• جنسیت
• محل زندگی
• عنوان(های) شغلی
• جمعیت خانواده
• درآمد

یک گروه شخصیتی تشکیل دهید

اکنون که می‌دانید شخصیت‌های خریدار شما چه کسانی هستند، از این اطلاعات برای انجام تحقیقات گروهی استفاده کنید. این گروه باید نمونه‌ای به عنوان نماینده از مشتریان هدف شما باشد تا بتوانید ویژگی‌ها، چالش‌ها و عادات خرید آن‌ها را بهتر درک کنید. می‌توانید از گروه‌های زیر برای انجام این تحقیقات استفاده کنید:
• افرادی که اخیراً با شما تعامل داشته‌اند.
• افرادی که هنوز مشتری شما نیستند.
• افرادی که از رقیب خرید می‌کنند.
• مشتریان همیشگی‌تان.
• مخاطبان شبکه‌های اجتماعی شما.

سوالات تحقیقی آماده کنید

طرح سوالات سودمند باعث می‌شود بیشترین بهره را از مکالمات ببرید. فرقی نمی‌کند انجام این تحقیقات تلفنی باشد یا یک نظرسنجی آنلاین ، در هر صورت مطمئن شوید که تمام سوالات مهم را پوشش داده و از زمان خود استفاده می‌کنید. همه سوالات نباید بله یا خیر باشند، زیرا اطلاعات کاملی در اختیار شما نخواهند گذاشت و ممکن است مخاطب را دچار خطا کنند. موارد زیر نمونه‌ای از سوالات مفید هستند:
• زمانی که به فکر خرید این محصول یا خدمات بودید چه چالش‌هایی داشتید؟
• از کجا می‌دانستید که این محصول می‌تواند به شما کمک کند؟
• چقدر با گزینه‌های مختلف موجود در بازار آشنا بودید؟
• برای یافتن اطلاعات بیشتر به چه منبعی مراجعه کردید؟
• چگونه آن منبع را پیدا کردید؟
• چه کلماتی را در گوگل برای یافتن این محصول یا خدمات جستجو کردید؟
• چقدر مفید بود؟ چگونه می‌تواند بهتر باشد؟
• در مورد تجربیات خود با فروشندگان بگویید.
• چه معیارهایی برای مقایسه با دیگر محصول یا خدمات وجوددارد؟
• فراموش نکنید که از آن‌ها برای وقتی که در اختیارتان قراردادند تشکر کنید.

منابع تحقیقات بازار برای دستیابی به داده‌های اولیه

منابع جهت دیتاهای اولیه

انجام تحقیقات برای دستیابی به داده‌های اولیه اغلب نیازمند هزینه و زمان بیشتری است، اما این فرآیند بهترین راه برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز هر کسب و کاری است. سوالی که برای اکثر افراد در این زمینه به وجود می‌آید این است که داده‌های اولیه را باید از چه منابعی به دست آورد. در ادامه محبوب‌ترین و بهترین ابزارهای تحقیقات اولیه بازار برای توسعه کسب و کار آنلاین و افزایش مخاطبان وبسایت معرفی خواهد شد.

مصاحبه‌ فردی

هنگام مصاحبه فردی با یک شخص، این امکان فراهم می‌شود تا سوالات مفید بیشتری بپرسید و درباره جزئیات به راحتی صحبت کنید. البته این روش گاهی باعث ایجاد مزاحمت برای افراد می‌شود، پس باید دقت بیشتری به خرج بدهید. برخی افراد خیلی علاقه‌ای به این مصاحبات نداشته و ممکن است آن را حوصله سر بر بدانند. تصور کنید در حال گذراندن یک روز پرمشغله هستید که درمیان انبوه کارهایی که بر سرتان ریخته، شخصی برای نظرسنجی به نزد شما می‌آید. در این زمان چه حسی پیدا خواهید کرد؟ مسلما احساس می‌کنید این شخص مزاحم شما شده و به شما بی احترامی کرده است. بهتر است قبل از مصاحبه فردی، از شخص بخواهید تا زمانی را برای این کار به شما اختصاص دهد.

گروه‌های متمرکز

گروه متمرکز در واقع یک جلسه سازماندهی شده است که حدود ۶ تا ۸ نفر با ویژگی‌های مشترک در آن حضور دارند. ویژگی‌های مشترک شامل سن، موقعیت مکانی، عادات خرید و غیره است. این افراد در بحث درباره یک موضوع از پیش تعریف شده که توسط یک مدیر رهبری می‌شود، شرکت خواهند کرد. این کار یک روش موثر برای دریافت بازخورد محصولات یا خدمات یک کسب و کار است و باعث پیشرفت و توسعه یک کسب و کار آنلاین می‌شود.

مشاهده

در این روش خبری از نظرسنجی و مصاحبه به صورت مستقیم نیست. مشاهده شامل تماشای ویدیوهای ضبط شده یا مکالمات مربوط به نحوه تعامل مصرف‌کنندگان یک محصول یا خدمات در یک محیط طبیعی است. اگرچه مشاهده روشی زمان‌بر است، اما یک برتری نسبت به دیگر روش‌ها دارد و آن به دست آوردن اطلاعات بی‌طرفانه از سمت مخاطبان است. در این روش مصرف‌کنندگان تحت هیچ فشاری نیستند و رفتاری طبیعی خواهند داشت.

منابع تحقیقات بازار برای دستیابی به داده‌های ثانویه

داده‌های ثانویه که از تحقیقات به دست می‌آید یکی از بهترین روش‌ها برای جمع‌آوری بینش‌های گسترده در مورد روندهای بازار است. داده‌های ثانویه به پیش بینی و تحلیل وضعیت فعلی کسب و کار از نظر رقابت کمک می‌کند. محبوب‌ترین و مفیدترین منابع تحقیق ثانویه عبارتند از:
• گزارشات و مطالعات دولتی
• مجلات، روزنامه‌های تجاری یا صنعتی خاص
• تلویزیون و رادیو
• مقالات دانشگاهی و منابع آموزشی
• شبکه‌های اجتماعی
• مقالات آنلاین

نتیجه گیری

به طور کلی تحقیقات بازار برای جذب مخاطب بسیار مفید است. حال اگر این تحقیقات به صورت جستجوی کلمات کلیدی، بررسی وبسایت‌های رقبا، میزان سرچ کلمات، بررسی رفتار کاربر در وبسایت و درک نیاز کاربران و برطرف آن با صفحات مناسب انجام شود، موجب افزایش ترافیک وبسایت خواهد شد. این تحقیقات به صورت غیر مستقیم نیز مخاطبان وبسایت را افزایش می‌دهد، زیرا افزایش مخاطب برای هر کسب و کار می‌تواند موجب افزایش ترافیک سایت آن کسب و کار شود، البته به شرطی که قوانین سئو و استراتژی‌های محتوا برای سایت به درستی انجام شده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.