خانه  >  بلاگ >

نقش تحقیقات بازار در طراحی کمپین های تبلیغاتی و بهبود اثربخشی تبلیغات
نقش تحقیقات بازار در کمپین های تبلیغاتی

تحقیقات بازار یک اصل مهم در تدوین استراتژی بازاریابی  و استراتژی کمپین های تبلیغاتی است. داده های بدست آمده توسط تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند تا رویکردهای بازاریابی را بهینه کرده و فرصت‌های بالقوه را در صنعت و جامعه هدف خود پیدا کنید.
تحقیقات بازار به تیم تبلیغات کمک می کند تا بینش مورد نیاز برای تدوین کمپین تبلیغات را بدست آورد. همچنین با انجام تحقیقات بازار اثربخشی تبلیغات پیش از پخش و یا اثربخشی تبلیغ در حین و یا پس از پخش را بررسی کرد.

اگر در آستانه راه‌اندازی یک کمپین تبلیغات جدید هستید این بلاگ می تواند اطلاعات مفیدی در رابطه با نقش تحقیقات بازار در طراحی کمپین تبلیغات در اختیار شما قرار دهد.

منظور تحقیقات بازار برای کمپین تبلیغاتی چیست؟

تحقیقات بازار می تواند به تبلیغ کنندگان کمک کند تا بینش  استراتژیک را برای یک کمپین تبلیغاتی بدست آورد. تبلیغ‌کنندگان از تحقیقات بازار برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازار هدف و همچنین بینش‌های رقابتی ارزشمند استفاده می‌کنند. جمع آوری ترکیبی از داده های کمی و کیفی Mix Method تصویر واضحی تری از بازار هدف به تیم تبلیغات ارائه می دهد. برای جمع آوری داده های کیفی، متخصصان بازاریابی از گروه‌های کانونی و مصاحبه با اعضای مخاطب هدف خود برای دریافت بازخورد در مورد کمپین بازاریابی خود استفاده می‌کنند. نظرسنجی‌ها و سایر داده‌های کمی می‌توانند اطلاعات حیاتی بیشتری در مورد بازار ارائه دهند که تبلیغ‌کنندگان در تحقیقات کیفی خود اعمال می‌کنند.

کمپین تبلیغاتی

چرا باید از تحقیقات بازار در طراحی کمپین های تبلیغاتی استفاده کنید؟

تحقیقات بازار برای تمامی شرکت ها و سازمان های ارائه‌دهنده محصول و یا خدمات، در تصمیم‌گیری بهتر و آگاهانه‌تر و افزایش اثربخشی تبلیغات در دسترس است. اما مزایای تحقیقات بازار در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی تنها به این موارد محدود نخواهد شد. در ادامه در مورد مزایای استفاده از این تحقیقات به هنگام راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی اشاره خواهیم کرد.

کاهش ریسک

با استفاده از تحقیقات بازار، شما ممکن است بتوانید تمام اطلاعات مورد نیاز خود را برای تصمیم‌گیری در مورد یک اقدام خاص را به دست آورید. برای مثال، ممکن است به این نتیجه برسید که استفاده از یک پلتفرم آنلاین خاص برای تبلیغات، بر خلاف ارزش‌های برند شماست. بنابراین تبلیغات در این محیط می‌تواند باعث تغییر دیدگاه مشتریان نسبت به برندتان شود.

شناسایی مشکلات بالقوه

هنگامی که کمپین تبلیغاتی جدید در حال توسعه است، می‌توانید واکنش مصرف کنندگان را نسبت به آن دریافت کرده و آن را بسنجید. این به شما کمک می‌کند تا کمپین خود را با توجه مخاطبان هدفتان بهبود و بهینه سازید.

ایجاد بانک اطلاعاتی

اگر تحقیقات بازار خود را به عنوان یک فرآیند مداوم انجام دهید، متوجه خواهید شد که داده‌های زیادی برای تجزیه و تحلیل مشتریان خود و ایجاد هر گونه گرایش خاص در اختیار خواهید داشت. در نتیجه به راحتی می‌توانید از این اطلاعات برای کمپین‌های بعدی خود استفاده نمایید.

تعیین موقعیت کسب‌وکار در بازار

مهم است که موقعیت کسب و کار خود را در لحظات خاصی از زمان بدانید. اطلاعات به دست آمده از تحقیقات بازار به شما کمک می کند تا جایگاه فعلی سازمان را ارزیابی کنید. تعیین موقعیت کسب و کار در ذهن مخاطب و بازار می تواند برای تصمیم گیری و اقدام های آینده سازمان مفید باشد.

درک بهتر مخاطبان

مخاطبان شما مهم‌ترین دارایی‌های شما و ستون فقرات کسب‌و‌کارتان هستند، بنابراین مهم است که آن‌ها را به خوبی بشناسید، به آن‌ها گوش دهید و خواسته‌هایشان را درک نمایید. وقتی از مخاطبان خود نظرسنجی می‌کنید، متوجه خواهید شد که چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را نمی‌پسندند. این بسیار مهم است زیرا به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و برای بهبود سازکار شرکت برنامه ریزی انجام دهید.

تقسیم‌بندی درست مخاطبان

مخاطبان شما نیازها و خواسته‌های متفاوتی دارند، بنابراین اگر سعی کنید همه آن‌ها را با یک پیام جذب کنید، اثربخشی تبلیغات شما به شدت کاهش خواهد یافت. تقسیم‌بندی شما در یک کمپین تبلیغاتی می‌تواند بر اساس اشتراکات جامعه هدف شما باشد. این مشترکات شامل فرهنگ، جغرافیا، رده اجتماعی، سرگرمی ها یا علایق است. این به شما کمک می‌کند گروه‌های کوچکتر و متمرکزتری را با علایق مشابه ایجاد کنید. هنگامی که مخاطبان خود را تقسیم بندی می کنید، می توانید تبلیغاتی را طراحی کنید که مخاطب با آن تعامل بیشتری برقرار کند.

سبقت از رقبا با تحقیقات بازار

رقبای شما تاثیر زیادی بر تصمیمات تجاری شما دارند در نتیجه می‌خواهید بدانید مشتریان بالقوه شما چه چیزی را در رقبای شما دوست دارند. با کسب این آگاهی از اینکه مخاطبان شما چه چیزهایی را در مورد رقبای خود دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند، قادر خواهید بود تا یک برنامه مشخص برای بهبود کمپین تبلیغاتی خود ایجاد کنید چرا که شما می‌دانید که مخاطبان شما از شرکت شما چه می‌خواهند و چه نیازهایی دارند.

مراحل تحقیقات بازار برای یک کمپین تبلیغاتی

همانطور که اشاره شد، اولین مورد در مورد ایجاد پایه‌های یک کمپین خوب، ابتدا درک و شناخت دقیق مخاطبان خدمات و محصولت سازمان و دوم جمع آوری بانک اطلاعاتی است که به شما امکان می‌دهد مواردی در کمپین که نتیجه بخش بودند را حفظ و تقویت کرده و مواردی را که بهره‌وری لازم را نداشته‌اند، حذف نمایید. برخی از شرکت‌ها از انجام تحقیقات بازار پیش از طراحی کمپین تبلیغاتی سر باز می‌زنند تا با این روش در هزینه‌های کلی صرفه‌جویی کنند، اما در نهایت به دلیل عدم دستیابی به نتیجه مطلوب از تبلیغات، متضرر خواهند شد.
تبلیغ (آگهی) یک کسب و کار یا محصول می‌تواند به تثبیت هویت برند و سازمان کمک کرده و سبب ترویج محصولات شرکت در میان جامعه مخاطب گردد و به جذب پایگاه مشتری جدید کمک کند. همچنین با کمک به رشد میزان آگاهی از برند بصورت غیر مستقیم می‌تواند درآمد شرکت از فروش را افزایش دهد. درک این نکته مهم است که تبلیغ محصول یا کسب و کار شما کاری نیست که بتوان آن را از طریق حدس و گمان انجام داد و نیاز دارید تا مراحل آن را به صورت صحیح و گام به گام طی نمایید. در ادامه مهم‌ترین مراحل تحقیقات بازار برای یک کمپین تبلیغاتی را تشریح خواهیم.

شاخص تحقیقات بازار در کمپین تبلیغاتی

شناسایی مخاطب هدف در تحقیقات بازار

شناسایی مخاطبانی که کسب‌و‌کار یا محصول شما برای آن‌ها جذاب و کارآمد خواهد بود، اولین گام در ایجاد یک استراتژی تبلیغاتی پربار است. برای اینکه مشتریان بالقوه جذب محصولات و خدمات شما شوند باید با محتوای پیام تبلیغاتی ارتباط برقرار کنند. ایجاد اعتماد و ایجاد ارتباط شخصی با مصرف کنندگان کلید یک کمپین تبلیغاتی موثر خواهد بود. به عنوان مثال اگر مخاطبان خاصی را مورد هدف قرار دهید باید پا را فراتر گذاشته و داده‌های مربوط به مخاطبان خود را جمع‌آوری کنید تا تبلیغات را به بهترین نحوه برای آن‍ها بهینه نمایید. یکی از راه‌های جمع آوری داده‌ها، انجام یک نظرسنجی کمی است که به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز شما کمک می‌کند.

A/B تست برای شناسایی بهترین کمپین تبلیغات

A/B تست ابزاری است که یک تیم بازاریابی دو نسخه متفاوت از یک تبلیغ تقریباً یکسان را آزمایش می‌کند تا نسخه بهتر را شناسایی کند. به عنوان مثال، یک برند ممکن است دو نسخه مختلف از بسته‌بندی یک محصول را در تبلیغات کاملا یکسانی به مخاطبان نشان دهد تا بسته‌بندی جذاب تر از نظر مشتریان را بشناسد. در این تست تمام جزئیات و خود محصول بع غیر از بسته‌بندی باید یکسان باشند.
هنگام آزمایش، بازاریابان هر تبلیغ را به مخاطبان خود نشان می دهند. البته هر نفر فقط یک نسخه از آگهی را مشاهده می‌کند و نباید از وجود نسخه دیگری آگاه باشد. به این ترتیب، بازاریابان به جای اثربخشی مقایسه‌ای، اثربخشی آن تبلیغ را آزمایش می‌کنند و در نهایتً داده‌های خود را با هم مقایسه می کنند.

روش‌ها و زمان بندی کمپین تبلیغات

هنگامی که داده‌ها در مورد مشتریان بالقوه جمع آوری و بهترین نسخه تبلیغ مشخص شد، گام بعدی انتخاب مناسب‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش تبلیغاتی است. پلتفرم‌های زیادی برای تبلیغات وجود دارد از تلویزیون، تبلیغات چاپی گرفته تا تبلیغات آنلاین و رسانه‌های و … . باید بدانید که علاوه بر هزینه‌های متفاوت در هر پلتفرم، لحن و شیوه تبلیغات نیز متفاوت خواهد بود. در نتیجه شما نمی‌توانید محتوای تبلیغاتی بهینه شده خود برای اینستاگرام را در لینکدین استفاده کنید و انتظار اثر بخشی تبلیغات خود را داشته باشید. دلیل این تفاوت در متفاوت بودن کاربران پلتفرم‌ها است.
علاوه بر تصمیم گیری در مورد روش تبلیغاتی مناسب، در نظر گرفتن زمان بندی استراتژیک هنگام شروع کمپین تبلیغات نیز مهم است. زمان‌بندی برای یک کمپین موفق نیز بسیار مهم است، به ویژه در زمان‌های خاص سال مانند تعطیلات یا رویدادهای خاص.

ارزیابی میزان اثربخشی تبلیغات

این مرحله نهایی تحقیقات بازار در تبلیغات است که پس از پایان کمپین انجام می‌شود. در این مرحله، تیم‌های بازاریابی تلاش‌های خود را ارزیابی می‌کنند تا ببینند چه استراتژی‌ها و فرآیندهایی جهت تحقق اهدافشان به آن‌ها کمک می‌کند. آن‌ها همچنین می‌توانند میزان آگاهی از برند و علاقه به برند را با بررسی مخاطبانی که در معرض کمپین تبلیغاتی شما قرار گرفته‌اند بررسی نمایند. یکی از راه‌های اندازه‌گیری شهرت برند، پیگیری شبکه‌های اجتماعی است که به شما کمک می‌کنند تا بفهمید مردم در مورد برند شما چه نظری دارند.

سخن آخر

تحقیقات بازار تبلیغات بخشی اساسی از ایجاد یک کمپین تبلیغات موثر است. تحقیقات بازار به شما کمک می کند تا خطرات و هزینه‌های توسعه کمپین‌ها را کاهش دهید و در عین حال اثربخشی تبلیغات را بهبود دهید. در این مقاله سعی کردیم مراحل و مزایای تحقیقات بازار برای کمپین‌های تبلیغاتی را بررسی کنیم. اگرچه مراحل و انواع مختلفی از تحقیقات تبلیغاتی وجود دارد، اما برای همه کمپین‌ها نیازی به انجام مراحل ندارید. پس از در نظر گرفتن تمام مفاهیم ذکر شده، مهم است که به خاطر داشته باشید که یک کمپین تبلیغاتی سودآور می‌تواند واقعاً پیروزی محصول یا خدمات را تضمین کند.

منابع:
resources.pollfish.com

thebalancesmb.com

theempire.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.