خانه  >  بلاگ >

راه‌کارهای انجام تحقیقات بازار برای صنعت گردشگری
تحقیقات بازار برای صنعت گردشگری

پس از تورم بازار ایران و بالا رفتن قیمت دلار، صنعت گردشگری ایران دچار ضعف شده است. طبق تحقیقاتی که در کشور آمریکا انجام شده، حدود ۷۵ درصد افراد قصد سفر به خارج کشور را داشته، اما درباره مقصد خود مطمئن نبودند. دنیا نقاط بی‌شماری برای دیدن دارد، همین موضوع باعث شده افراد هنگام انتخاب مقصد سفر دچار مشکل شوند. شما به عنوان صاحب کسب و‌ کار مربوط به صنعت گردشگری چطور می‌توانید افراد را ترغیب کنید تا به مقصد دلخواه شما سفر کنند؟ برای این کار باید بدانید چه کسانی از این مکان بازدید می‌کنند، چرا این مقصد را انتخاب می‌کنند و انتظارات آن‌ها از این سفر چیست؟ این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک صنعت توریستی، تجارب میهمانان را بهبود بخشیده و باعث افزایش بازدیدکنندگان خود شوید. بهترین روش برای دستیابی به این اطلاعات، انجام تحقیقات به کمک بازدیدکنندگان است که با کمک نظرسنجی از آن‌ها انجام می‌شود. در ادامه این مقاله روش‌های مختلفی برای انجام این تحقیقات در صنعت توریسم به اشتراک گذاشته شده است. این روش‌ها می‌تواند برای بهبود استراتژی بازاریابی سازمان شما استفاده شود، اما قبل از همه این‌ها بهتر است با تحقیقات بازار آشنا شوید.

توریست

تحقیقات بازار یا Market Research چیست؟

این تحقیقات شامل جمع‌آوری سیستماتیک داده‌ها در مورد افراد یا شرکت‌ها و سپس تجزیه و تحلیل آن برای درک بهتر نیاز آن گروه از مردم است. ارزش تحقیقات شامل درک تغییرات صنعت، تغییر نیازها و ترجیحات مصرف کننده و روندهای قانونی است که می‌تواند روش‌های انتخابی یک کسب و کار برای متمرکز کردن تلاش‌ها و منابع خود را شکل دهد. مثلا این تحقیقات برای صنعت توریسم ممکن است به تغییر در روش تبلیغات و جذب گردشگران سبب شود. روش‌های مختلفی برای انجام تحقیقات بازار در صنعت گردشگری وجود دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم

نظرسنجی در محل

نظرسنجی در محل یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای به دست آوردن اطلاعات دقیق و مرتبط از افرادی است که در مقصد مرتبط با سازمان شما وقت می‌گذرانند. نظرسنجی‌ در محل شکلی از تحقیقات کمی است و می‌تواند در هر جایی که جریان ثابتی از بازدیدکنندگان وجود دارد انجام شود، مانند فرودگاه‌ها، موزه‌ها، هتل‌ها و استادیوم‌ها. بعضی از شرکت‌های تحقیقات بازار یکی از اعضای تیم خود را برای مدیریت نظرسنجی از بازدیدکنندگان می‌فرستند. آن‌ها با استفاده از یک تبلت یا تلفن هوشمند این کار را انجام می‌دهند. بازدیدکننده می‌تواند خودش در نظرسنجی شرکت کند یا عضو تیم پاسخ‌های آن‌ها را روی دستگاه ثبت کند.

مزایای نظرسنجی در محل برای صنعت گردشگری

اطلاعاتی که از نظرسنجی در محل به دست می‌آیند، منابع صادقانه‌ای برای به دست آوردن بازخورد افراد بازدیدکننده هستند، زیرا حسی که آن‌ها از مکان موردنظر تجربه می‌کنند، هنوز در ذهن آن‌ها تازه است. با نظرسنجی از محل اطلاعات زیر به‌دست می‌آید:
• آیا بازدیدکنندگان از سفر خود لذت بردند؟
• آیا می‌توان اقداماتی را برای بهبود سفر مشتریان و بازدیدکنندگان در دو بخش سازمانی و مشتریان نهایی انجام داد؟
• آن‌ها چه مسافتی را برای بازدید از این مکان طی کردند؟
• چه مواردی باعث شده آن‌ها از این سفر لذت ببرند؟
• چه مشکلاتی در سفر افراد وجود داشته است؟

مزایای تحقیقات بازار برای گردشگری

تست مفهوم تبلیغات

آیا شما و تیمتان تبلیغات جدید و بهبودیافته‌ای ایجاد کرده‌اید تا همه مواردی که شهر یا منطقه شما ارائه می‌دهد را به نمایش بگذارید؟ تبلیغات شما باید کامل بوده و تمامی امکانات و نقاط مثبت منطقه‌تان را ارائه دهد تا بتواند بازدیدکنندگان بیشتری را جذب کند. اگر از کامل بودن تبلیغات خود مطمعا نیستید، می‌توانید تست مفهوم (موضوع) تبلیغات را انجام دهید. تست مفهوم تبلیغات می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود که رایج‌ترین انواع آن برای صنعت گردشگری (توریسم) شامل گروه‌های متمرکز و نظرسنجی‌ آنلاین است. برای اطلاعات بیشتر درباره این دو مورد، ادامه مقاله را دنبال کنید.

گروه‌های متمرکز برای تست مفهوم تبلیغات

گروه‌های متمرکز یک رویکرد کیفی برای تست مفهوم تبلیغات است. این رویکرد معمولاً شامل یک شرکت تحقیقات بازار متخصص در سفر و گردشگری است تا گروهی از افراد را برای گردهمایی حضوری یا مجازی استخدام کند. در طول بحث گروهی، مخاطبان هدف یعنی همین گروه‌های متمرکز، بازخوردهایی بی‌درنگ درباره جنبه‌های مختلف تبلیغاتی شما را به اشتراک می‌گذارند. این بازخوردها اجازه می‌دهند تا بحث عمیق‌تری در مورد تبلیغات خود داشته باشید، همچنین بینش بیشتری در مورد نحوه درک تبلیغات توسط بازدیدکنندگان بالقوه به شما ارائه می‌دهد.

نظرسنجی آنلاین برای تست مفهوم تبلیغات

در این روش از مخاطبان یا گروه‌های خاص برای نظرسنجی استفاده نمی‌شود. در این روش یک نظرسنجی آنلاین ایجاد شده و از مخاطبان تصادفی می‌خواهد که تبلیغات شما را ارزیابی کنند. همچنین از مخاطبان خواسته می‌شود تا نظر خود را درباره بهترین روش تبلیغاتی ارائه بدهند و توضیح دهند که چرا این روش را به دیگر تبلیغات ترجیح می‌دهند. در این روش اطلاعاتی به دست می‌آید که امکان مقایسه تبلیغات را فراهم می‌کند.

نظرسنجی بازدیدکنندگان یا مسافران

نظرسنجی از بازدیدکنندگان نه تنها یک راه عالی برای درک بهتر افرادی است که از مکان شما بازدید می‌کنند، بلکه راهی کاربردی برای ارزیابی موفقیت کمپین‌های بازاریابی گذشته یا فعلی به حساب می‌آید. نظرسنجی از مسافران به عنوان شکلی کمی از تحقیقات، بینش زیادی به سازمان توریستی ارائه می‌دهد. در این نظرسنجی متوجه خواهید شد که چه افرادی از مکان شما بازدید می‌کنند، این افراد چه ویژگی و شخصیت‌هایی دارند و هدف آن‌ها از این بازدید چیست. این اطلاعات به افزایش بازدیدکنندگان محل شما کمک می‌کند، همچنین روش خوبی برای ارزیابی موفقیت تلاش‌های بازاریابی شما است. در این نظرسنجی بهتر است از مسافران بپرسید که چگونه با مکان شما آشنا شدند. آیا آن را در یک تبلیغ آنلاین دیده‌اند یا از رادیو شهرشان شنیده‌اند؟ با این سوالات متوجه خواهید شد که آن‌ها چگونه مطالب بازاریابی شما را درک کرده‌اند و سپس در صورت نیاز می‌توانید تغییراتی را در روش بازاریابی خود ایجاد کنید.

مدیریت شهرت آنلاین(ORM)

این موضوع ثابت شده است که هرچیزی که در دنیای مجازی و به صورت آنلاین شهرت پیدا می‌کند، برای همیشه در ذهن‌ها باقی می‌ماند. حال اگر این توانایی جادویی را داشته باشید که توجه مخاطبان را به چیزی جلب کنید که مقصد گردشگری شما را به شکل مثبت‌تری نشان دهد چه؟ خب در واقع این یک جادو نیست، بلکه چیزی است که آن را ORM یا مدیریت شهرت آنلاین می‌نامیم. مدیریت شهرت آنلاین شامل افزودن محتوای جدید و مثبت به اینترنت است که باعث می‌شود مطالب قدیمی و منفی به انتهای خط هدایت شوند، یعنی در نتایج پایین‌تر جستجو قرار بگیرند. برای موفقیت در زمینه ORM باید مدام محتوای جدید را آپدیت کرده و این کار را ادامه دهید، در غیر این صورت مطالب قدیمی پس از چند ماه دوباره در بالای نتایج جستجو ظاهر می‌شوند. ORM برای پنهان کردن یک یا دو نقد آنلاین منفی که مدام ظاهر می‌شوند یا برای نگه داشتن رویدادهای جدید فعلی مربوط به مقصد خود در ذهن مهمانان آینده بسیار مفید است.

چگونه نظرسنجی را جذاب کنید تا افراد بیشتری در این فرایند شرکت کنند؟

اگر این سوال برای شما هم ایجاد شده است، در ادامه می‌توانید پاسخ آن را پیدا کنید.

ارائه دلیل نظرسنجی برای بازدیدکننده

اگر در حال انجام نظرسنجی هستید، حتما به بازدیدکننده توضیح دهید که چرا این کار را انجام می‌دهید. آیا می‌خواهید پیشنهادات او را برای بهبود خدمات دریافت کنید؟ آیا می‌خواهید از معرفی جاذبه توسط بازدیدکنندگان به افراد جدید استفاده کنید؟ خودتان را جای فرد بازدیدکننده بگذارید، چرا باید ۵ دقیقه از وقت خود را صرف نظرسنجی کنند و این کار چه سودی برای آن‌ها خواهد داشت؟ وقتی مسافر درباره هدف شما از نظرسنجی مطلع باشد، اطلاعات مفیدتری را در اختیار شما می‌گذارد.

پاداش دادن

دادن انگیزه به افراد بازدیدکننده باعث ترغیب آن‌ها برای شرکت در نظرسنجی می‌شود. یک انگیزه یا پاداش عمومی که مورد پسند همه افراد باشد. این پاداش می‌تواند شامل تخفیف در استفاده از خدمات سفر، بسته‌ای برای تعطیلات آخر هفته یا بلیط رایگان برای بازدید از یک پارک باشد. دقت کنید که این پاداش مربوط به سفر بعدی بازدیدکننده نباشد، زیرا بسیاری از آن‌ها احتمال بازگشت ندارند و ممکن است از انجام نظرسنجی منصرف شوند. پاداش‌هایی در نظر بگیرید که فریبنده بوده و باعث شوند افراد نظرات واقعی خود را به اشتراک بگذارند.

جذاب ساختن نظرسنجی

سعی کنید سوالات را طوری طراحی کنید که یکنواخت نبوده و حالت سرگرم‌کننده‌ای داشته باشند. بهتر است انواع سوالات مختلف را با یکدیگر مخلوط کنید. ترکیبی از سوالات باز، مقیاس‌های رتبه بندی و سوالات جذاب بپرسید. می‌توانید برای سوالات گزینه‌های مختلف طراحی کنید، زیرا افراد معمولا حوصله پاسخ دادن به سوالات تشریحی را ندارند. مثلا می‌توانید بپرسید کدام یک از کلمات به بهترین وجه احساسات یا عواطف فرد را در بازدید از منطقه شما توصیف می کند؟ سپس در گزینه‌ها کلمات جالبی قرار دهید.

تشکر و تقدیر از شرکت‌کنندگان

با وجود اینکه این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل نظر سنجی است، معمولا فراموش شده و دست کم گرفته می‌شود. حتی در نظرسنجی‌های آنلاین از افراد شرکت کننده تشکر کنید. آن‌ها وقت ارزشمند خود را برای بهبود خدمات توریسم شما گذاشته و با این کار به پیشرفت سازمان شما کمک می‌کنند. اگر متوجه شوند شما قدر وقت آن‌ها را می‌دانید، رضایت بیشتری برای نظرسنجی از خود نشان می‌دهند. همچنین می‌توانید آن‌ها را از تغییرات مثبتی که با استفاده از نظرسنجی ایجاد کرده‌اید آگاه کنید. وقتی از تاثیرگذاری انجام نظرسنجی آگاه شوند، برای شرکت در آن اشتیاق بیشتری نشان خواهند داد.

جمع بندی

بهترین روش تحقیقات بازار برای صنعت توریسم انجام نظرسنجی است، اما نظرسنجی به خودی خود انواع و روش‌های مناسب خود را دارد و اگر به درستی انجام نشود، نتیجه دلخواه و موثر را ایجاد نخواهد کرد. انجام این تحقیقات برای صنعت گردشگری به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که بفهمند چه چیزی مشتریان را برای استفاده از خدمات آن‌ها ترغیب می‌کند. تحقیقات کیفی انگیزه‌ها و ترجیحات مشتری را بررسی می‌کند. تحقیقات کمی داده‌ها و اندازه‌گیری‌هایی را در مورد قیمت گذاری ارائه می‌دهد. انجام تحقیقات بازار برای صنعت گردشگری استراتژی‌های رقابتی را برای متمایز کردن برند، افزایش سود و سازگاری با تغییرات ارائه می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.