خانه  >  بلاگ >

برندسازی یا بازاریابی؟ تفاوت‌ها و اشتراک‌ها

برندسازی و بازاریابی دو فرآیند مکمل در توسعه کسب و کار هستند. این دو به قدری به هم مرتبط هستند که مردم اغلب تفاوت بین بازاریابی و برندسازی را درک نمی‌کنند. در حالی که بازاریابی شامل مجموعه ای از فعالیت برای فروش یک محصول یا خدمات است، برندسازی به ایجاد تصویری از برند برای جلب اعتماد مخاطبان می‌پردازد. اما این فقط بخشی از تفاوت‌های برندینگ و مارکتینگ است با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا سایر تفاوت‌های این دو عنصر ضروری در تحقیقات بازار را بررسی کنیم.

برندینگ یا برندسازی چیست؟

برندینگ فرآیند ایجاد و توسعه هویت یک کسب و کار است. وقتی هویت برند ایجاد می‌کنید، به کسب‌وکار خود شخصیت می‌دهید و روایت کاملی از از ارزش‌ها، اهداف، فعالیت‌ها و نتیجه همه این‌ها ارائه خواهید داد. برندینگ همچنین به این می‌پردازد که با چه کسانی و با چه زبانی صحبت می‌کنید.  اگر هویت برند ایجاد نکنید، دلیلی وجود ندارد که مردم شما را به سایر مشاغلی که محصولات و خدمات مشابه می‎فروشند ترجیح دهند. برند شما چهره‌ای است که به دنیا معرفی می‌کنید و این چیزی است که مخاطبان شما هر زمان که به شما فکر کنند به ذهنشان خطور خواهد کرد. مواردی که در برندسازی شما نقش دارند عبارت‌اند از:

  • ارزش‌های برند
  • لحن (حرفه‌ای، دوستانه، نخبه و غیره)
  • ظاهر بصری (رنگ ها، سبک‌های طراحی و غیره)

مارکتینگ یا بازاریابی چیست؟

بازاریابی عبارت است از تبلیغ و فروش محصولات یا خدمات که شامل فعالیت‌هایی مثل تحقیقات بازار، تبلیغات، فروش و (البته) برندسازی می‎شود. بازاریابی استراتژی‌های خاص و موثر برای دستیابی به مخاطبان هدف شما، تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار و رشد کسب‌و‌کار شما را در بر می‌گیرد. این فرآیند شامل شناسایی نیازهای برآورده نشده مشتری، تعیین اندازه بازار هدف و جنبه‌های سود، تعیین اینکه کدام واحد از شرکت بهترین خدمات را به مشتریان ارائه می‌دهد، ترویج محصولات یا خدمات با هدف فروش، ایجاد ارتباط با مشتری و خیلی از فعالیت‌های دیگر است که در این مقاله نمی‌گنجد.

برخی از نمونه های بازاریابی عبارتند از:

  • نمایش بنرهای تبلیغاتی به صورت آنلاین
  • ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی
  • نمایش تبلیغات در تلویزیون
  • قعالیت در رسانه‌های اجتماعی
  • و …

مهم‌ترین تفاوت‌های برندینگ و مارکتینگ

همانطور که دیدید هدف بازاریابی این است که کاربران را به سمت تبدیل شدن به مشتری سوق دهد و از این طریق برای شرکت شما درآمد ایجاد کند و هدف برندینگ این است که با ارائه تصویری از برند و ارزش‌هایتان، اعتماد مخاطبان را حفظ و به قلب آن‌ها نفوذ کند. اما در ادامه بیاید تا به مهم‌ترین تفاوت‌های برندیگ و مارکتینگ در تحقیقات بازار بپردازیم.

 

۱.    برندینگ قبل از بازاریابی می‌آید

هویت برند شما پایه و اساس تمام برنامه‌های بازاریابی شماست. بدون یک لوگوی بامعنا، نمی‌توانید یک تبلیغ مناسب ایجاد کنید. بدون شخصیت برند، نمی‌توانید لحن واحدی در رسانه‌های اجتماعی خود داشته باشید. طبیعی است که مردم دلیلی بخواهند تا به شما توجه کنند، بنابراین ارزش احساسی در برندسازی شما قبل از ارزش واقعی محصول یا خدمات است. هویت برند شما مانند جعبه ابزاری است که تیم بازاریابی شما بسته به هدف از آن  استفاده می‌کند.

۲.     بازاریابی باعث فروش و برندسازی باعث کسب مشتریان وفادار می‌شود

استراتژی‌های بازاریابی معمولا سبب فروش کوتاه مدت خواهند شد، به عنوان مثال کمپینی که شما در طول مسابقات المپیک راه‌اندازی می‌کنید در دیگر زمان‌ها بهره‌وری مطلوبی نخواهد داشت. در سمت مقابل، برند شما در طول زمان تغییر محسوسی نمی‌کند و ثابت خواهد بود. از طرفی کمپین بازاریابی شما مردم را به خرید ترغیب می‌کند، اما ارزش‌های شما و میزان مرتبط بودن پیام برند شما با مشتریان، آن‌ها را وفادار نگه می‌دارد.

یک کمپین بازاریابی عالی مشتریان را جذب می کند و آن‌ها را تشویق می کند تا محصولات یا خدمات یک شرکت را خریداری کنند. نام تجاری شما بر هر چیزی که پس از ورود آن‌ها به فروشگاه آنلاین یا آفلاین شما اتفاق می افتد تأثیر می‌گذارد. تجربه مشتری، که باید نتیجه یک استراتژی برند منسجم باشد، نقش مهمی در حفظ مشتری دارد. تلاش های مستمر بازاریابی به حفظ حضور شرکت شما در ذهن مخاطبان کمک می‌کند. با این حال، بهترین کمپین‌های بازاریابی در صورتی که خدمات شما ضعیف باشد، موفق به فروش نمی‌شوند.

۳.     بازاریابی توجه مخاطبان را جلب می‌کند و برندسازی آن را حفظ می‌کند

شما می‌توانید از کمپین‌های تبلیغاتی استفاده کنید تا توجه مشتریان را جلب کنید اما جلب توجه باعث کسب اعتماد آن‌ها نخواهد شد. یک آژانس برندسازی از اصول برندسازی برای ایجاد ارتباط با مشتریان و روایت داستان شما استفاده می‌کند، در حالی که یک آژانس بازاریابی علاقه آنها را برانگیخته و افراد بیشتری را وادار می‌کند که به شما گوش دهند. یک شرکت برندسازی و بازاریابی خوب، استراتژی‌هایی را حول یک طرح کسب‌وکار بلندمدت ایجاد می‌کند تا برند شما را برای نسل‌های آینده مرتبط نگه دارد.

باز هم، بحث برندسازی در مقابل بازاریابی نیست، زیرا این دو با یکدیگر رقابت نمی‌کنند. تفاوت اصلی بین بازاریابی و برندسازی در این است که برندینگ به سوالات “چه کسی” و “چرا” پاسخ می‌دهد و بازاریابی به سوال “چگونه” پاسخ می دهد، پاسخ‌هایی متفاوت اما به یک اندازه ضروری.

۴.     برندسازی بلندمدت است اما استراتژی‌های بازاریابی تغییر می‌کند

برندسازی شرکت شما بخشی از یک استراتژی تجاری بلند مدت شماست. شما آنچه را که می‌خواهید با آن شناخته شوید ایجاد می‌کنید و تلاش می‌کنید تا به این طریق ارتباط را با مخاطبان خود ایجاد کنید. این رویکرد بلندمدت برای تثبیت شهرت، مدیریت برند نامیده می‌شود. شما به مرور زمان در برند خود تغییراتی ایجاد خواهید کرد. برای مثال، ممکن است لوگو یا پالت رنگی خود را به روز کنید، این به روز رسانی‌های جزئی اغلب به عنوان تغییر هویت برند در نظرگرفته نمی‌شوند اما اگر همه چیز به اشتباه باشد، احتمالا هویت خود را از دست خواهید داد.

در سمت مقابل، استراتژی‌های بازاریابی و فروش با روندها و نیازهای نوظهور تغییر می‌کنند. به عنوان مثال، زمانی که تیک تاک محبوبیت زیادی پیدا کرد، بازاریابان شروع به استفاده از این پلت فرم برای به اشتراک گذاری محتوا کردند. بازاریابی مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که توسط شرکت انجام می‌شود تا خریداران و فروشندگان را برای افزایش فروش به یکدیگر متصل کنند. از سوی دیگر، برندسازی عملی است برای اختصاص یک نام تجاری به یک محصول، که به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا شرکت تولیدکننده آن را بشناسند و شناسایی کنند و به همین دلیل در تمام سال‌های فعالیت کسب‌وکار باید به صورت مداوم انجام شود.

چگونه بازاریابی و برندینگ با هم کار می کنند

تا به اینجای مطلب از عمده تفاوت‌های برندسازی و بازاریابی مطلع شدید و حالا می‌دانید که برای توسعه کسب‌وکار خود باید از هر دو به درستی استفاده نمایید. اما این دو مفهوم مهم در تحقیقات بازار چگونه باهم کار می‌کنند؟ درک اکثربت افراد از برند قبلاً به عناصر طراحی مانند لوگوی شرکت، پالت رنگ و موارد دیگر محدود می‌شد. اما سال‌های اخیر بر اهمیت تجربه مشتری تأکید شده است و بدون بازاریابی شما مشتریان زیادی نخواهید داشت تا بر روی بهبود تجربه آن‌ها کار کنید، اینجاست که تعامل این دو به حداکثر خود می‌رسد. بنابراین بیاید نگاهی به نحوه همکاری برندسازی و بازاریابی داشته باشیم.

۱. ارتباط با مخاطبان

اگر مشتریان شما از کسب‌و کار شما حمایت می‌کنند، احتمالاً به این معنی است که ارزش‌های مشترکی بین برند شما و مشتریانتان وجود دارد. برندسازی به طور طبیعی یک جامعه را از این طریق گرد هم می‌آورد، اما بازاریابی چیزی است که این ارتباط را تقویت می‌کند. یکی از مهمترین وظایف یک شرکت برندسازی و بازاریابی، یافتن ارزش مخاطبان هدف شما و استفاده از بهترین کانال‌ها برای دسترسی و ایجاد ارتباط با آن‎ها است.

۲. ایجاد تعادل بین اولویت ها

اگر یکی از این فعالیت (برندسازی یا بازاریابی) را به دیگری اولویت دهید، کسب و کار شما با حداکثر سرعت  رشد نخواهد کرد. به عنوان مثال، کمپین بازاریابی شما ممکن است باعث هدر رفتن پول شود، اگر با ارزش‌ها و لحن برند شما مطابقت نداشته باشد، اما همچنین نمی‌خواهید زمانی که مخاطبان شما بر سر دوراهی انتخاب شما یا رقیبانتان هستند، از فرصت‌های بازاریابی برای خودداری کنید. تلاش مستمر برای ایجاد تعادل بین اولویت های برندسازی و بازاریابی، شما را به سمت هدف نهایی رشد کسب و کارتان می‌رساند.

سخن آخر

بازاریابی و برندسازی دو مفهوم متفاوت هستند، اما به قدری به یکدیگر تنیده شده‌اند که تصور آن‎ها بدون یکدیگر سخت است. تلاش های برندسازی و مدیریت بازاریابی شما تعیین می‌کند که چگونه خدمات مشتری خود را در بهترین حالت نگه دارید و به اهداف تجاری خود به موثرترین شکل ممکن دست یابید. نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشت این است که برندسازی فعالیتی یکباره نیست که فقط در ابتدا انجام دهید. این یک فرآیند مداوم است که روش‌ها، فلسفه شما و مهمتر از همه پیشرفت شما به عنوان یک سازمان را فرا تحت تاثیر قرار می‌دهد. بازاریابی در این مسیر به شما کمک می‌کند تا از ارزشی که ایجاد کرده‌اید، کسب درآمد نمایید و به همین دلایل است که با وجود تفاوت‌های مشخص، این دو بدون یکدیگر ناکارآمد خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.