خانه  >  بلاگ >

چگونه نسل‌های مختلف از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و این برای کسب‌وکار شما چه معنایی دارد؟
استفاده از شبکه‌های اجتماعی

اگر شبکه‌های اجتماعی توسط افراد در همه رده‌های سنی استفاده نمی‌شد، چندان محبوب نبودند. مشاهده و درک چگونگی استفاده نسل‌های مختلف از شبکه‌های اجتماعی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بتوانند استراتژی مناسب را برای جلب توجه و علاقه هر دسته توسعه دهند. بنابراین در چنددقیق پیش‌رو در مقاله جدید راهبر بازار نگاهی به دسته‌بندی‌های مختلف و برخی اطلاعات جمع‌آوری شده در مورد استفاده آن‌ها از شبکه‎‌های اجتماعی می‌اندازیم.

تقسیم‌بندی کاربران شبکه‌های اجتماعی بر اساس سن

دسته‌بندی نسل‌های مخاطب شبکه‌های اجتماعی

 

تنظیم و تولید محتوا برای کسب‌و‌کار شما ضروری است و به شما کمک می‌کند آگاهی از برند را افزایش دهید، مزیت رقابتی خود نشان دهید، ترافیک جذب کنید و ده ها مورد دیگر. بنابراین، دانستن اینکه مخاطبان شما بیشترین زمان را در کجا می‌گذرانند و چگونه از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، بهترین راه برای ایجاد یک خط ارتباطی عالی است. اگر روی پلتفرم اشتباه تمرکز کنید، مخاطبان زیادی را از دست خواهید داد و سرمایه زیادی از دست خواهد رفت. انتخاب پلتفرم درست کافی نیست، بلکه شما باید بتوانید محتوای مورد علاقه هر دسته از مخاطبانتان را شناسایی کرده و به آن‌ها ارائه دهید.

شبکه‌های اجتماعی به بخشی از روال روزمره هر نسل تبدیل شده‌اند. بیش از ۸۰٪ از هر نسل حداقل یک بار در روز در یک پلت فرم رسانه‌های اجتماعی Social Media هستند. این بدان معنی است که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای موفقیت کسب‌و‌کار شما بسیار مهم است.

رده سنی +۵۵ سال (بیبی بومر)

این رده سنی (بیبی بومرها) را می‌توان به عنوان آخرین افرادی که رسانه‌های اجتماعی را در سبک زندگی خود قرار داده‌اند به حساب آورد. با این حال، پس از همه‌گیری کرونا، تعداد بیشتری از افراد در این رده سنی شروع به استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت کرده‌اند. با این وجود هنوز هم تبدیل یک مخاطب آنلاین بیبی بومر به یک مشتری کار آسانی نیست زیرا اکثریت ترجیح می‌دهند به فروشگاه‌های فیزیکی مراجعه کنند. اما همه این‌ها به این معنی نیست که  شما باید تمرکز خود را از این دسته بردارید. اینستاگرام، تلگرام و گوگل سه پلتفرم پرطرفدار بین بیبی بومورهای ایران است که باید به آن توجه داشته باشید، اما به جای تمرکز بر روی فروش، روی علاقه‌مند کردن آن‌ها به برند و محصولات خود تمرکز کنید زیرا آن‌ها هنوز هم ترجیح می‌دهند تا به صورت حضوری خرید کنند.

این چه معنایی برای کسب و کار شما دارد؟

همانطور که گفتیم ترجیح کاربران مسن شبکه‌ها اجتماعی در ایران بر خرید حضوری است، بنابراین بروزرسانی‌های فروشگاه خود، اطلاعات و تصاویر کالاهای جدید خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید تا آن‌ها برای خرید حضوری ترغیب شوند. همچنین پیشنهاد می‌شود اطلاعات ضروری کسب‌وکار خود مثل آدرس دقیق فروشگاه، ساعت کاری و شماره تلفن خود را در پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی خود (بیو تلگرام و اینستاگرام) به روز نگه دارید. اگر می‌خواهید یک قدم بیشتر پیش بروید می‌توانید روی سئو محلی تمرکز کنید تا با جست‌وجوی محصول و خدمات خود در یک محدوده خاص به کاربران نمایش داده شوید.

رده سنی ۴۱ تا ۵۵ سال (نسل x)

متولدین دهه ۴۰ تا ۶۰ که به عنوان نسل X شناخته می‌شوند احتمالاً نادیده گرفته‌ترین نسل در بازاریابی است با این وجود بعد از بیبی بومرها بیشترین جمعیت حال حاضر کشور را تشکیل می‌دهند و تمایل دارند تا هم از فناورهای قدیمی و هم فناوری‌های جدید استفاده کنند، به شرط اینکه زیادی شلوغ و حواس پرت کن نباشند. این نسل حالا پدران و مادران خانواده هستند و به دلیل مسئولیت‌های خود همیشه به دنبال این هستند که آگاهانه و منطقی تصمیم بگیرند. نسل x زمانی برای خرید محصول شما ترغیب می‌شوند که محصول و یا خدمت شما ارزش خوبی به آن‌ها اضافه کند.

نسل X همچنین مخاطبان اصلی برندها و تبلیغ‌کنندگان هستند زیرا درآمد قابل تصرف بالایی دارند. اگر می خواهید آن‌ها را وادار به خرج کنید، باید پاسخگو باشید. ۹۵ درصد از افراد از نسل X انتظار دارند که برندها به شکایات یا بازخوردهای آنها پاسخ دهند و تقریباً نیمی از آنها اگر در اولویت قرار دادن مصرف کنندگان شهرت داشته باشند، برندها را رهبران بازار می دانند.

این چه معنایی برای کسب و کار شما دارد

در قدم اول برای جلب توجه نسل x شما باید بتوانید با ارائه تمام اطلاعات مربوط به کسب‌و‌کار و محصول خود اعتماد آن‌ها را جلب کنید. این ممکن است مشکل باشد اما زمانی که اعتماد آن‌ها را جلب کردید، مشتریانی وفادار خواهید داشت که بارها از شما خرید خواهند کرد. نسل x ایران در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، تلگرام و اینترنت کاملا فعال هستند و تا حدودی نیز در توئیتر و یوتیوب حضور دارند، بنابراین اگر این نسل بخش اصلی پرسونای مشتریان شما را تشکیل می‌دهند روی این شبکه‌ها تمرکز کنید.

همانطور که گفته شد رده سنی ۴۱ تا ۵۵ سال می‌خواهند اطلاعات کاملی از محصول، شرکت و ارزش پیشنهادی شما می‌خواهند، پس از آموزش‌های ویدیویی و مقالات آموزشی سایت برای کمک به درک بهتر محصولات و برند خود استفاده کنید.  برندهایی که در تمام شبکه‌های اجتماعی پشتیبانی را ارائه می‌کنند، برای نسل x قابل احترام‌تر هستند.

رده سنی ۲۵ تا ۴۰ سال (نسل هزاره‌ها)

نسل هزاره‌ها که متولدین دهه ۶۰ و ۷۰ را در بر می‌گیرد در دنیای فناوری‌های نوظهور رشد کرده‌اند. این نسل نه تنها بزرگ‌ترین جمعیت جامعه مجازی را تشکیل می‌دهند، بلکه خود نیز بخش بزرگی از تولیدکنندگان محتوا در همین فضا هستند. آن‎ها از یوتیوب، توئیتر و اینستاگرام به‌عنوان پلتفرم‌های شبکه اجتماعی اصلی خود استفاده می‌کنند، که شانس بیشتری برای دسترسی بازاریابان به آن‌ها فراهم می‌کند، به‌ویژه که از شبکه‌های اجتماعی برای انجام تحقیقات محصول قبل از تصمیم‌گیری برای خرید استفاده می‌کنند. آن‌ها بسیار ارزش محور هستند و به سمت برندهایی جذب می شوند که این ارزش ها را در شبکه اختصاصی خود به نمایش می گذارند.

تقریبا ۷۵ درصد از هزاره‌ها شبکه‌های اجتماعی را بخش مهمی از زندگی خود می‌دانند که بالاترین میزان در بین تمام گروه‌های سنی است. در این بین، بیشتر اهداف استفاده از شبکه‌ها اجتماعی شامل موارد زیر می‌شود:

  • ۶۱ درصد از شبکه اجتماعی برای برقراری ارتباط با خانواده، دوستان و آشنایان بهره می‌برند.
  • ۵۱ درصد از آن‌ها زمان آزاد و اوقات فراغت خود را در این شبکه‌ها صرف می‌کنند.
  • ۴۷ درصد از شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع از ترند‌های جدید استفاده می‌کنند
  • ۴۳ درصد نیز از شبکه‌های اجتماعی برای آگاهی از اخبار روز استفاده می‌کنند.

بنابراین مشتریان شما نیز به نوعی با کمک شبکه‌های اجتماعی در بازار به تحقیقات می‌پردازند و از این راه تصمیم‌سازی میکنند. می توانید با مطالعه مقاله تحقیقات بازار با کمک شبکه‌های اجتماعی با تکنیک‌های جدید انجام تحقیق در فضای دیجیتال بیشتر آشنا شوید.

این چه معنایی برای کسب و کار شما دارد

همه این‌ها به این معنی است که اگر بتوانید برند، محصول و خدمات خود را با سبک زندگی این گروه سنی هماهنگ کنید، قادر خواهید بود تا با تلاش کمتر (نسبت به سنین بیشتر) به بزرگ‌ترین پایگاه از مشتریان بالقوه دست یابید. هفتاد و پنج درصد از نسل هزاره‌ها می‌گویند که شبکه‌های اجتماعی Social Media به آن‌ها کمک می‌کند تا تعامل خود را با برندها افزایش دهند اما چند نکته وجود دارد! اول از همه این نسل، نسل فناوری و سرعت است، بنابراین محتواهای طولانی، دستورالعمل‌های پیچیده و ایمیل‌های پشتیبانی متعدد را دوست ندارند، در عوض می‌خواهند همه چیز در سریع‌ترین زمان اتفاق بیوفتد. پیشنهاد می‌کنیم به جای وبلاگ‌های طولانی و متون خسته‌کننده از اینفوگرافیک‌ها، تصاویر و ویدیوهای جذاب استفاده کنید، این‌ها چیزهایی هستند که این نسل دوست دارند.

نکته بعدی این است که نسل هزاره‌ها، شاهد ظهور و سقوط هزاران برند و محصول بوده‌اند، بنابراین برای اصلات ارزش قائل هستند. هر چه محصول یا خدمات شما اصیل‌تر و منحصر به فردتر باشد، شانس بیشتری برای جذب افراد در این گروه سنی خواهد داشت.

رده سنی ۱۸ تا ۲۴ سال (نسل z)

نسل z زمانی که فناوری و سرعت پیشرفت تکنولوژی به اوج خود رسیده بودند متولد شده‌اند و شاید به همین خاطر است که خیلی سریع حوصله‌شان از پیام‌های تبلیغاتی طولانی و کلیشه‌ای سر می‌رود. همچنین، درست مانند هزاره‌ها، آن‌ها به شدت به جنبه بصری هر پیامی متکی هستند. بنابراین، اگر در هر پلتفرم شبکه اجتماعی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنید، کوتاه و سریع باشید. از میان تمامی پلتفرم‌های اصلی رسانه‌های اجتماعی، این گروه سنی بیشتر وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب، تیک تاک و توئیتر می‌گذراند. آنها دوست دارند اینفلوئنسرها و برندها را دنبال کنند. بیش از ۷۶ درصد از Gen Z یک اینفلوئنسر را به صورت آنلاین دنبال می‌کنند و آن‌ها ترجیح می‌دهند بیش از هر پلتفرم دیگری با برندها در شبکه‌های اجتماعی درگیر شوند.

این چه معنایی برای کسب و کار شما دارد

در جذب مخاطبان از گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال شما باید چند نکته را در نظر بگیرید. اول از همه، شما باید یک استراتژی پیام‌رسانی بهینه برای هر کدام از پلتفرم‌های ذکر شده داشته باشید، چیزی که توئیتر مورد استقبال قرار می‌گیرد به سادگی در اینستاگرام نادیده گرفته می‌شود. از طرفی بر خلاف نسل‌های قبل، نسل z به اینفلوئنسرها گوش می‌دهند. اینستاگرام و به خصوص تیک تاک همانجایی است که نسل جدید به دنبال اینفلوئنسرها هستند. نکته بعدی این است که نسل z بیش از هر گروه سنی دیگری به شخصی‌سازی اهمیت می‌دهند زیرا آن‌ها شناخته شدند را دوست دارند و می‌خواهند تا پیشنهادهای شما برای آن‌ها خاص و شخصی‌سازی شده باشد. همین دلیل خوبی است تا از ویدیوهای تبلیغاتی کوتاه قبل از پخش در یوتیوب که با توجه به سابقه کاربری به افراد نمایش داده می‌شود بهره ببرید.

ایجاد چالش هشتگ در تیک تاک با پیام‌رسانی خوب اجتماعی نیز می‌تواند به جذب گروه سنی z به سمت برند شما کمک کند. اگر می‌خواهید استراتژی‌های بازاریابی خود را به مرحله بعدی ببرید از پیگیری شبکه‌های اجتماعی و تجزیه تحلیل داده‌های جمعی در این شبکه‌ها استفاده کنید. ۵۲ درصد از مصرف‌کنندگان در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال انتظار دارند که شرکت‌ها پست‌های آن‌ها را در شبکه‎‌های اجتماعی بخوانند و تجزیه و تحلیل کنند.

تاثیر حضور در شبکه‌های اجتماعی برای موفقیت کسب‌و کار

سخن پایانی

همانطور که دیدید، رسانه‌‌های اجتماعی دیگر بازی جوانان نیستند و افراد در هر سنی در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند. با ارزیابی عملکرد اجتماعی در میان عوامل کلیدی جمعیت شناختی، شرکت‌ها می‌توانند یاد بگیرند که چه چیزی با پایگاه مشتری آن‌ها بهتر عمل می‌کند. همچنین برندها به این وسیله روندهای بازار را شناسایی می‌کنند که می‌تواند بر نحوه و مکان ظاهر شدن آن‌ها در مقابل مصرف‌کنندگان تأثیر بگذارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.