خانه  >  بلاگ >

تکنیک های تحقیقات بازار در توسعه محصول جدید
تکنیک های تحقیقات بازار

شرکت‌ها چه کوچک و چه بزرگ، همیشه در حال معرفی محصولات و خدمات جدید هستند. اما موفقیت این محصولات بیش از اینکه به خود آن‌ها بستگی داشته باشد، در گرو فرآیند‌هایی است که در توسعه محصول انجام خواهد شد. یک محصول موفق و سودآور برای یک کسب‌وکار، محصولی است که در مکان و زمان مناسب به دست مصرف‌کنندگان مناسب برسد و در نهایت نیاز آن‌ها را برطرف کند. تنها راه برای اطمینان از تحقق چنین نتیجه‌ای، انجام تحقیقات بازار به شکل صحیح و آن هم قبل از عرضه و توسعه محصول است. اما تحقیقات بازار صحیح به چه معنا است و چرا باید قبل از ارائه و حتی توسعه محصول این تحقیقات صورت بگیرد؟ در این مقاله قرار است به این سوالات پاسخ دهیم، با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

منظور از تحقیقات بازار در توسعه محصول جدید چیست؟

تحقیقات بازار برای توسعه محصول جدید می‌تواند بر چندین حوزه مختلف متمرکز باشد. شما به عنوان یک توسعه‌دهنده باید در مورد تقاضا برای محصول مورد نظر، ویژگی‌هایی که مخاطبان هدف شما به دنبال آن هستند، وجه تمایز محصول یا خدمات با رقیبان، قیمت، بازاریابی و ارتباط محصول با مخاطبان هدف، ترندهای بازار و … تحقیق کنید.

به زبان ساده، تحقیقات بازار برای توسعه محصول جدید، به معنای شناسایی فرصت‌ها و سنجش ارزش ارائه یک محصول است. البته در تحقیقات بازار می‌توانید پا را فراتر بگذارید تا محصولی کاملا منطبق بر خواسته‌های مشتریان را تولید کنید و به این شکل نرخ بازگشت سرمایه را افزایش دهید. این هدف با سوالاتی مانند اینکه چه قیمت و چه پیامی توجه آن‌ها را جلب می‌کند، چه نوع تاکتیک‌های بازاریابی احتمالاً مؤثر هستند و چه کانال‌هایی بر بازار شما تسلط دارند، محقق می‌شود.

چرا باید قبل از توسعه یک محصول، تحقیقات بازار را انجام دهید؟

چرا تحقیقات بازار

تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند تا خطرات را در توسعه یک محصول جدید به حداقل برسانید و شما را برای عرضه موفق محصول آماده می‌کند. تحقیقات بازار صحیح نه تنها به شما کمک می‌کند که محصولی موفق و مطابق با خواسته مشتریان بالقوه تولید کنید، بلکه به شما در بازاریابی و ایجاد یک پیام برای آن محصول کمک می‌کند. تحقیقات بازار برای استوار کردن تصمیمات شما بر روی حقایق استفاده می‌شود، نه فقط ایده‌ها و فرضیات؛ بنابراین قبل از صرف زمان و هزینه برای یک محصول، دید خوبی از احتمال موفقیت آن پیدا می‌کنید. این موضوع همچنین به شما کمک می‌کند تا تخمین نسبتا دقیقی از میزان زمان و سرمایه مورد نیاز برای ارائه محصول به دست آورید.

نتیجه تحقیقات بازار برای سرمایه‌گذاران و سهامداران نیز جذاب است، چرا که همیشه به دنبال تضمینی از موفقیت برای فروش محصولات هستند. اگرچه تحقیقات بازار یک پیشگو نیست و دقیقاً آینده را پیش‌بینی نمی‌کند، اما وقتی به درستی انجام شود، قطعاً می‌تواند تصویر واضحی از نحوه استقبال از مفهوم محصول در بازار به شما بدهد. در ادامه مهم‌ترین تکنیک‌های تحقیقات بازار برای توسعه یک محصول جدید را معرفی می‌کنیم.

تحقیقات بازار اولیه را انجام دهید

تحقیقات اولیه بازار اغلب نیازمند هزینه زیادی نیست. عضویت در سازمان‌های تجاری راه خوبی برای قرار گرفتن در معرض رویدادها، خبرنامه‌ها و مجلاتی است که شما را در جریان روندهای بازار قرار می‌دهند. این روند به شما کمک می‌کند تا بفهمید شکاف دانسته‌های شما کجاست و مطمئن شوید که داده‌های درست را برای تصمیم‌گیری عاقلانه کسب‌وکار به دست آورده‌اید. شناسایی صحیح بازار همچنین به شما کمک می‌کند تا رقبای خود را بشناسید و به نقاط ضعف و قوت آن‌ها پی ببرید، ممکن است برگ برنده شما در رقابت همین مرحله باشد، یعنی پی بردن به نقاط ضعف رقبا و استفاده از آن‌ها برای برتری.

شاید در این مرحله فکر کنید که رقیبی ندارید و یا اینکه کاملا از رقیبان موجود برتر هستید، اما اکیدا توصیه می‌کنیم خود را به جای مشتریان خود قرار دهید و از خود بپرسید آیا محصول یا رقیب دیگری وجود دارد که بخواهند آن را جایگزین محصول و شرکت شما نمایند؟ این سوال درک مناسب‌تری از رقبای موجود و حتی رقابتی که در آینده ممکن است ایجاد شود به شما ارائه می‌دهد.

به مصرف‌کنندگان گوش دهید

هنگامی که درک کلی از بازار به دست آوردید، مهم است که مصرف‌کنندگان واقعی محصولاتتان را بشناسید و روی مشتریان بالقوه تمرکز کنید. ابزارهای زیادی برای شناسایی مخاطبان هدف وجود دارد، به عنوان مثال اینترنت امکان پیگیری شبکه‌های اجتماعی یا به تعریفی گوش‌دادن به شبکه‌های اجتماعی (social listening) را فراهم کرده و بازیابی اطلاعات جمعیتی معنی‌دار را تسهیل می‌کند. با استفاده از ابزارهای سوشال لیسنینگ به راحتی می‌توانید بفهمید که افراد در فضای مجازی در مورد برند شما چه می‌گویند و نظر جمعی در مورد کسب‌وکار و محصولات شما چیست. این به شما این امکان را می‌دهد تا با بررسی نظرات و واکنش‌ها، سیاست‌ها و محصولات خود را بهبود دهید، اصلاح و یا حتی در صورت لزوم جایگزین کنید.

به طور مثال، می‌توانید تعامل مصرف‌کننده را از طریق جستجوهای کلیدواژه و یا تعداد کلیک‌های روی یک لینک ارزیابی کنید تا میزان بهره‌وری محصولات را بسنجید. ابزارهای رایگان زیادی برای انجام چنین فعالیت‌هایی وجود دارد که شاید معروف‌ترین آن‌ها گوگل آنالیتیکس باشد. همه راه‌های مقرون‌به‌صرفه و ساده برای سنجش علاقه مصرف‌کننده به شرکت و محصولات شما در دسترس هستند تا بتوانید ارزش پیشنهادی منحصربه‌فرد ایجاد کنید.

ارزش پیشنهادی منحصربه‌فرد ارائه دهید

در این مرحله باید به این فکر کنید که چرا مشتریان باید شما را بین رقبا انتخاب کنند. به عبارت دیگر ارزش پیشنهادی شما برای مشتریان چیست؟ وجه تمایز شما با سایر رقبا چیست؟ محصول و یا خدمت منحصربه‌فرد شما باید نیاز مشتریان را به بهترین وجه برطرف کند؛ اما این کافی نیست و شما باید دلیل اینکه مخاطب به محصول شما نیاز دارد و نحوه رفع نیاز مشتری توسط محصولتان را نیز ارائه دهید. یک راه عالی برای دستیابی به این هدف، ارتباط و تعامل با مشتریان است تا بفهمید چه چیزی برای آن‌ها مهم‌تر است، قیمت کمتر، کیفیت بیشتر یا …؟

اطلاعات را بخواهید

تا به اینجا، ممکن است یک نیاز برآورده نشده را کشف کرده باشید و یک ایده عالی برای رفع آن ارائه کنید. اکنون تحقیقات بازار فشرده‌تر و اختصاصی‌تر برای یک محصول جدید می تواند آغاز شود. تکنیک‌های اولیه تحقیقات بازار مانند نظرسنجی، گروه‌های کانونی و مصاحبه به شما امکان می‌دهد تا عمیقا علایق و ترجیحات مشتری را بشناسید. از این طریق باید اطلاعاتی را بخواهید و به دنبال راه‌هایی برای کشف نیازهای مشتری باشید تا بتوانید آنچه را که واقعاً می‌خواهند به آنها بدهید و نه آنچه را که فکر می‌کنید به آن نیاز دارند. محدود کردن تمرکز خود بر روی مشتریان و شرایط منحصر به فرد شما، این فرصت را ایجاد می‌کند که ایده‌های خود را آزمایش کنید و در صورت لزوم آن‌ها را در روند توسعه و ارائه محصول به بازار تغییر دهید.

استراتژی بازاریابی خود را تعیین کنید

در این مرحله شما مشتریان، بازار هدف، رقبا و مزیت رقابتی خود را می‌شناسید. حالا وقت آن است که استراتژی‌های بازاریابی خود را مشخص کنید. قصد دارید از چه کانال‌هایی برای معرفی شرکت و محصولاتتان استفاده کنید؟ لحن برند شما در هر یک از این کانال‌ها به چه صورت خواهد بود؟ چطور ارزش‌های خود را ارائه می‌دهید؟ این‌ها فقط بخشی از سوالاتی هستند که در این مرحله باید از خود بپرسید.

 محصول و رویکرد کلی خود را آزمایش کنید

آزمایش محصولات در مقیاس کوچک بسیار مهم است زیرا در نهایت این مشتری است که تعیین می‌کند روی چه ویژگی‌هایی از محصول باید تاکید بیشتری کرد و یا کدام یک از جنبه‌های محصول باید اصلاح و یا جایگزین گردد. برای آزمایش محصولتتان می‌توانید به طور تصادفی افرادی را مخاطبان هدفتان انتخاب کنید و از آن‌ها بخواهید بعد از تعامل با محصول نظر خود را بیان کنند و یا تست‌هایی برای ارزیابی شاخص‌های کلیدی عملکرد به آن‌ها ارائه کنید.

همچنین مهم است که استراتژی‌های بازاریابی تعیین شده خود را تست کنید. تبلیغات بخش بزرگی از هزینه‌های فروش محصول را در بر می‌گیرند بنابراین مطمئن شوید که تبلیغات، بسته‌بندی و ظاهر محصولات مورد استقبال مشتریان قرار می‌گیرد.  می‌توانید این آیتم‌ها را در مقابل مخاطبان خود قرار دهید و از آن‌ها نظر خواهی کنید و حتی می‌توانید یک قدم جلوتر بروید و از بازاریابی عصبی استفاده کنید. در نهایت توجه داشته باشید که بدون تکمیل این مرحله، وارد فاز عملی تبلیغات نشوید.

کمپین بازاریابی خود را راه اندازی کنید

زمانی که به عرضه محصول می‌رسید، تمایل دارید که نرخ بازگشت سرمایه و تاثیر محصول را به حداکثر برسانید، اینجاست که باید از تبلیغات استفاده کنید. رسانه‌های اجتماعی می‌توانند با ترند کردن محصول شما سبب هر چه بیشتر دیده شدن آن شوند و یک وبسایت با مقالات خوب می‌تواند به معرفی کامل آن کمک کنند. از هر روشی که استفاده می‌کنید، مهم است که از دسترس بودن محصول برای مشتریان اطمینان حاصل کنید، در غیر این صورت آن‌ها را نا امید می‌کنید. در نهایت بهره‌وری هر کدام از کانال‌های تبلیغاتی خود را بررسی کنید تا بودجه تبلیغاتی خود را بر روی کانال‌های موثر‌تر متمرکز نمایید.

راه اندازی کمپین

به صورت مداوم چرخه عمر توسعه محصول خود را بررسی کنید

با گذشت زمان و بلوغ محصول ممکن است شاهد کاهش بازدهی شوید. این به این معنی است که باید استراتژی‌های تبلیغاتی خود را تغییر دهید، بسته‌بندی را اصلاح کنید، محصول را بهبود دهید و یا حتی به فکر حذف آن باشید تا روی ایده‌های جدیدتر و بزرگ‌تر فکر کنید. به یاد داشته باشید که حذف محصول بعد از مدت زمان مشخصی، طبیعی بوده و به معنای شکست محصول شما نیست.

 

منابع:
driveresearch.com

askattest.com

productmarketingalliance.com

lhagenda.com

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.