خانه  >  بلاگ >

گیمیفیکیشن چیست و چه کاربردی در بازاریابی دارد؟

یکی از جدیدترین اصطلاحات در دیجیتال مارکتینگ، گیمیفیکیشن (Gamification) یا بازی سازی است. از آن‌جایی که هر روزه با گسترش تکنولوژی و افزایش رقابت بین برندها، کسب و کارها مجبور هستند از روش‌های مختلف، نوین و گاها عجیب و غریب برای بازاریابی استفاده کنند تا بتوانند صدای خود را به مشتریان برسانند، در نتیجه از بازی سازی به عنوان یکی از استراتژی‌های بازاریابی برای جذب مشتریان و افزایش شهرت برند استفاده می‌شود و امروزه به یکی از استراتژی‌های جذاب و خلاقانه در بازاریابی تبدیل شده است. تا پایان این مقاله با ما در راهبر بازار همراه باشید.

گیمیفیکیشن چیست؟

بازی سازی بازاریابی، شامل استفاده از عناصر بازی های ویدئویی مانند چالش‌ها، نقاط عطف و پاداش به عنوان یک ابزار در بازاریابی، برای برقراری ارتباط با مشتریان و رسیدن به اهداف و نتایج مشخص شده توسط کسب و کار است.

بازی سازی همیشه به معنای بازی کردن بازی‌های واقعی نیست، بلکه در ارتباط با مشارکت محتوا به معنای وسیع‌تر است. بازی سازی، استراتژی‌های بازاریابی شما را سرگرم کننده و جذاب می‌کند و باعث می‌شود مخاطبان بیش‌تری تمایل به آشنایی با برند و کسب و کار شما داشته باشند.

در بازی‌سازی، از تکنیک های بازی از جمله رقابت، رتبه بندی بازیکنان، سیستم های امتیاز دهی و ایجاد انگیزه برای جذب مشتری با هدف اصلی ایجاد وفاداری به برند، برقراری تعامل با مشتریان و دادن دلیل به مشتریان برای بازگشت به برند و خرید محصولات و خدمات استفاده می‌شود.

هدف از اجرای گیمیفیکیشن چیست؟

هدف اصلی بازی‌سازی به عنوان یک ابزار بازاریابی، فروش بیش‌تر و افزایش سود است. این بازی‌های مشتری مدار دارای مزایایی است که شرکت ها را به اهدافشان نزدیک‌تر می کند. بازی‌سازی به کسب و کارها کمک می‌کند تا آن‌ها بتوانند از طریق این ابزار به جمع آوری داده های مشتریان، افزایش تعامل با آنان، تقویت برند شرکت و گسترش کسب و کار خود بپردازند.

در واقع کسب و کارها و بازاریابان می‌توانند از این ابزار سرگرم کننده به عنوان پلی استفاده کنند تا به هدف نهایی خود که همان جذب مخاطب، افزایش فروش و کسب سود بیش‌تر است، برسند.

برای استفاده از روش گیمیفیکیشن به سه عنصر مهم نیاز دارید:

  1. متن یا محتوای نوشتاری

عنصر بازی‌سازی باید به صنعت یا موضوع بسیار خاصی مرتبط باشد. اگر مردم نتوانند کاری با آن‌ها انجام دهند شما نمی‌توانید کاری کنید.

  1. ارزش

کاربران باید با کارهایی که انجام می‌دهند احساس ارزشمندی کنند، این احساس ارزشمندی می‌تواند از طریق پاداش دانش یا هر وضعیت دیگری باشد.

  1. موفقیت

اگر یک استراتژی بازی سازی را بیش از حد پیچیده کنید هیچکس قادر نخواهد بود این چالش را کامل کند و در نتیجه به جای ایجاد مشارکت ناامیدی را ایجاد خواهید کرد. هدف باید قابل دستیابی باشد.

در مقاله ی بعد به نحوه پیاده سازی گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی خود می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.