خانه  >  بلاگ >

آینده رفتار مصرف کننده و صنعت تحقیقات بازار در عصر دیجیتال
اهمیت تحقیقات مصرف کننده

درک نحوه تفکر و رفتار مصرف‌ کننده برای پیشبرد استراتژی‌های بازاریابی و توسعه شرکت شما حیاتی است و تحقیقات بازار در رفتار مصرف‌کننده ابزار دستیابی به چنین بینشی استفاده است. تحقیقات رفتار مصرف‌کنندگان به شما کمک می‌کند تا بفهمید مشتریان بالقوه دقیقا چه انتظاراتی از یک محصول و به طور دقیق‌تر از شما دارند. با کسب این اطلاعات می‌توانید چیزی ارائه کنید که بیشترین ارتباط با خواسته آن‌ها و در نهایت بیشترین کسب رضایت را به دنبال خواهد داشت. اما این تنها مزیت تحقیقات رفتار مصرف کننده نیست، در این مقاله قصد داریم در مورد اهمیت تجزیه و تحلیل رفتار مصرف‌کننده صحبت کنیم. با ما در این مقاله از راهبربازار همراه باشید.

اهمیت تحقیقات رفتار مصرف کننده

شما به عنوان یک تولیدکننده محصول یا ارائه‌دهنده یک خدمت می‌خواهید بدانید که چیزی که ارائه می‌کنید چقدر با مشتریان، خواسته‌ها و نقاط دردشان مرتبط است. اگر نتوانید حداکثر ارتباط بین این‌ها را ایجاد کنید، احتمال اینکه محصولتان شکست بخورد بسیار زیاد است. با این اوصاف قبل از ارائه یک محصول باید درک کاملی از مشتری خود و نحوه رفتار او در مقابل گزینه‌های پیش‌رویش داشته باشید. ترندها هر روزه تغییر می‌کنند و شرکت‌های جدید با پیشنهادهای جدید پا به عرصه می‌گذارند، همه این‌ها باعث می‌شود تا رفتار مشتری و سطح توقعاتش تغییر کند. در چنین شرایطی شرکت‌هایی می‌توانند مشتریان خود را حفظ کنند، که به طور مدام مشتریان و نحوه رفتارشان را رصد نمایند. در ادامه به تفکیک در مورد اهمیت تحقیقات بازار در رفتار مصرف کننده صحبت خواهیم کرد.

درک بهتری از مشتریان به شما می‌دهد

اولین و شاید مهم‌ترین مزیت بررسی رفتار مشتری، درک بهتر اوست. مخاطبان شما ستون اصلی کسب و کار شما هستند، بنابراین مهم است که به آن‌ها گوش دهید و بفهمید که از کسب‌و‌کار شما چه انتظاری دارند. وقتی از تحقیقات بازار برای بررسی رفتار و خواسته‌های مشتریان خود استفاده می‌کنید، متوجه خواهید شد که چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند. این بسیار مهم است؛ زیرا به شما کمک می‌کند نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و زمینه‌های بهبود را فراهم کنید

بازخورد رفتار مصرف کننده

به تقسیم‌بندی مشتریان کمک می‌کند

مخاطبان شما نیازها و خواسته‌های متفاوتی دارند و اگر سعی کنید از یک استراتژی برای ارتباط برقرار کردن با آن‌ها و معرفی خود استفاده کنید، شکست شما حتمی است. تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان به شما کمک می‌کند تا با جمع‌آوری اطلاعات از مشتریان، آن‌ها را در گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی نمایید. تقسیم بندی مخاطبان اغلب بر اساس اشتراکات آن‌ها صورت می‌گیرد. این اشتراکات می‌تواند شامل جمعیت شناسی، جغرافیا، سرگرمی‌ها یا علایق آن‌ها باشد. این به شما کمک می‌کند گروه‌های کوچکتر و متمرکزتری با علایق مشابه ایجاد کنید. زمانی که مشتریان خود را به درستی تقسیم‌بندی کنید ، می‌توانید محتوا و محصولاتی تولید کنید که بیشترین ارتباط را با آن‌ها داشته باشد. این امر به شما کمک می‌کند تا تجربه بهتری را نیز برای آن‌ها رقم بزنید.

کمک می‌کند تا با خواسته مشتری مرتبط بمانید

بررسی رفتار مصرف کننده به برند شما کمک می‌کند تا خود را با روندهای بازار و خواسته‌های مشتریان تطبیق دهید. سلیقه بازار با تغییر تکنولوژی و روندها به سرعت در نوسان است. رقبا، به ویژه رقبای جدید، با پایگاه مشتریان در تماس هستند. فرایند تحقیقات بازار، محصولات، خدمات و ایده‌ها را مطابق با خواسته مشتریان توسعه می‌دهد و به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا تغییرات لازم برای شاد کردن یا راضی نگه داشتن مشتریان را شناسایی کنند.
از طرفی برندهایی که تحقیقات مداوم مصرف کننده را در اولویت قرار می‌دهند، می توانند ارتباط بهتری با مخاطبان خود ایجاد کنند. وقتی آن‌ها را از درون بشناسید، به راحتی می‌توانید پیامی ارسال کنید که آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با تجزیه و تحلیل ویژگی‌های منحصر به فرد مخاطبان خود، می‌توانید از پیام‌های شخصی سازی شده برای آموزش و سرگرمی آن‌ها استفاده کنید. زمانی که مشتری بفهمد که شما به او اهمیت می‌دهید و او برای شما مهم است، به شما اعتماد می‌کند و چه چیزی بالاتر از این؟ و از آنجایی که شما با نیازها و علایق آن‌ها مطابقت دارید، به راحتی شما را به دیگر رقبایتان ترجیح می‌دهند.

بررسی رفتار مشتریان، وفاداری به برند را افزایش می‌‎دهد

ایده‌آل‌ترین مشتریان شرکت‌ها، کسانی هستند که مجددا از برند خریداری می‌کنند و همچنین با پیشنهاد نام تجاری شما به دیگران، آن را تبلیغ می‌کنند؛ به عبارتی مشتریان وفاداری که در هر صورت به شما برمی‌گردند. یکی از راه‌هایی که می‌توان چنین مشتریانی داشت این است که رفتار آن‌ها را بررسی کنید. به این ترتیب می‌توانید بفهمید که مشتری شما از کدام جنبه محصول یا خدمت شما، آنطور که باید راضی نیست. با کسب این بینش می‌توانید روی بهبود این جنبه‌ها تمرکز کنید و ارزش جدیدی را به مشتری خود ارائه دهید. زمانی که مشتری شما متوجه تلاش شما برای افزایش رضایتش شود، به یک مشتری وفادار تبدیل خواهد شد که برند شما را به دیگران معرفی می‌کند.
بررسی رفتار مشتری درآمد شرکت را افزایش می‌دهد
اساساً با درک نیازها و رفتار مشتری می‌توانیم الگوها را کشف کنیم. سپس می‌توان از این الگوها به عنوان انگیزه‌ای برای سازمان‌ها برای ایجاد تبلیغات خاص استفاده کرد تا به این طریق آن را در مقابل مخاطبان هدف به شکل گسترده قرار داد. هرچه یک سازمان بیشتر در معرض دید قرار گیرد، شانس کسب درآمد بیشتر است. به طور کلی، مهم است که بفهمیم چه چیزی باعث می‌شود یک فرد خرید کند؛ چه لذت‌گرایانه باشد یا بر اساس نیاز، زیرا این بینشی را به شما می‌دهد که چه نوع شخصی احتمالاً یک محصول یا خدمات خاص را خریداری می‌کند. تبلیغات هدفمند و تولید محصول بهینه برای کاربران دو عامل مهمی هستند که به شدت روی افزایش درآمد و همچنین افزایش نرخ بازگشت سرمایه تاثیر می‌گذارند.

نوآوری در محصولات جدید را ارائه می‌دهد

شرکت ها به طور مداوم تلاش می‌کنند تا میزان موفقیت محصولات یا ایده‌های جدید خود را بهبود بخشند. یکی از مهم‌ترین راه‌های دستیابی به این هدف تحلیل صحیح رفتار مصرف کننده است. بگذارید یک با یک مثال این را توضیح دهیم. نایک با بررسی پایگاه داده مشتریان خود متوجه شد که بیشتر مخاطبان هدف آن ورزشکاران حرفه ای نیستند، تلاش می‌کنند تا شبیه به آن‌ها باشند. بنابراین در المپیک ۲۰۱۲ لندن، نایک کمپینی را برای تشویق ورزش‌های دو و میدانی به نام “find your greatness” به معنی عظمت خود را دریاب، معرفی کرد که هدف آن تشویق ورزشکاران و افراد معمولی به دنبال کردن آرزوهایشان بود. این کمپین به خوبی برنامه‌ریزی شده بود و مبتنی بر داده بود، البته قبل از هر اقدامی به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این پیام، الهام بخش بسیاری از مصرف کنندگان بود و جذابیت زیادی برای مصرف کنندگان هدف داشت.

 

خدمات مشتری را بهبود می‌دهد

مصرف‌کنندگان به سطوح مختلفی از خدمات مشتری نیاز دارند و درک تفاوت‌های موجود در پایگاه مشتریان شما به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین خدمات را برای نیازهای فردی ارائه دهید. برای مثال اگر لپ‌تاپ می‌فروشید باید به این نکته آگاه باشید که دانش‌آموزان دبیرستان یا دانشگاهی که لپ‌تاپ جدیدی می‌خرند، بیشتر از شخصی که اولین کامپیوتر خود را می‌خرد، متوجه ویژگی‌های مورد انتظار هستند و نحوه کار کردن با لپتاپ را هم می‌دانند. در چنین شرایطی، شما باید با ارائه اطلاعات در مورد آخرین تکنولوژی‌ها دسته اول را جذب خود کنید. در حالی که برای جذب دسته دوم از مشتریان بالقوه (کسانی که اولین بار لپ‌تاپ می‌خرند)، باید زمان بیشتری را صرف آموزش، پیدا کردن نیازهای خاصشان و حتی آموزش آن‌ها کنید. تنها زمانی می‌توانید به درستی با گروه‌های مختلف مخاطبان ارتباط برقرار کنید که از تحقیقات بازار برای بررسی رفتار آن‌ها و نیازهایشان استفاده نمایید.

 

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم در مورد مزایا و اهمیت بررسی رفتار مشتریان صحبت کنیم. البته مزیت‌های ذکر شده تنها به این موارد محدود نمی‌شوند. شما با تحلیل صحیح رفتار مشتری، همچنین می‌توانید ریسک ارائه محصول ناموفق را کاهش دهید، آگاهی از برند را بهبود بخشید و بهره‌وری تبلیغات را افزایش دهید. بنابراین توصیه می‌کنیم به صورت منظم مشتریان خود را زیر نظر داشته باشید و نحوه رفتارشان نسبت به تمامی جنبه‌های برند را تجزیه و تحلیل نمایید.

 

منابع:

https://www.voxco.com
https://brandmatters.com.au
https://www.demandjump.com
https://luc.id/knowledgehub

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.