خانه  >  بلاگ >

بازاریابی نوستالژیک

بازاریابی نوستالژیک یا رترو مارکتینگ (Retro-Marketing)  به طور کلی در پی جلب توجه مخاطب هدف از طریق یادآوری المان های آشنا برای آنها در گذشته است. تحقیقات روانشناختی متعدد و تجربه موفق برندهای گوناگون در زمینه استفاده از الگوی بازاریابی نوستالژیک تاثیرگذاری آن را اثبات کرده است.

استراتژی این بازاریابی،  استفاده از مفاهیم مثبت و آشنا از دهه‌های گذشته برای ایجاد اعتماد برای ایده‌های جدید و تقویت کمپین‌های مدرن است. به عبارت دیگر،  فرایند مرتبط کردن شرکت شما با چیزی است که مشتریان قبلاً آن را دوست داشتند و خاطرات خوبی از آن دارند. تا پایان این مقاله با ما در راهبر بازار همراه باشید.

محصول رترو مارکتینگ شده چیست؟

به طور کلی دو دسته محصول حاصل از فرآیند رترو مارکتینگ وجود دارد :

  1. کالایی قدیمی که ویژگی های شاخص آن در گذر زمان حفظ شده اند و تنها تغییراتی در راستای بهبود کیفی آن ها به منظور تطابق با استاندارد های حال حاضر و در نتیجه آن،  تولید نسخه ای جدید است.
  2. کالایی کاملا مدرن که از نظر عملکرد با معیار های نوین هم خوانی دارند اما در ظاهر شما را به یاد چندین دهه گذشته می اندازند و از رترو مارکتینگ برای ارتقا سطح فروش خود بهره برداری کرده اند.

 

دلایل محبوبیت بازاریابی نوستالژیک

برندهایی مانند پپسی، کوکا کولا و نینتندو با تمام قوا بازاریابی نوستالژیک را پیش می‌برند. اما جدا از اشتیاق شدید به گذشته، چه عوامل دیگری باعث موفقیت بازاریابی نوستالژیک می‌شود و چرا باید آن را در استراتژی بازاریابی برند خود بگنجانیم؟

  • ایجاد احساس خوشایند در مردم
  • یادآوری خاطرات گذشته
  • کاهش هزینه‌های تبلیغاتی
  • کمک به ساخت کمپین های اصیل

استراتژی‌های موثر در  بازاریابی نوستالژیک

 

  • شناخت درست و دقیق مخاطبان هدف : برای مثال شما باید از سن مخاطبان خود آگاه باشید تا متوجه شوید آنها به چه چیزهایی علاقه دارند و برایشان ارزشمند است و از چه چیزهایی به عنوان نوستالژی یاد می‌کنند.
  • اهمیت به جزئیات : برای بازسازی یک بازه‌ی زمانی خاص، لازم است به تمامی جزئیات مثل موسیقی، رنگ ها ، تصاویر، فونت و … توجه کنید.
  • از داستان برندتان استفاده کنید : داستان شروع کسب و کار شما، یک نوستالژی برای خودتان است و شما می‌توانید آن را در کمپین خود قرار دهید. این به انتقال حس نوستالژی کمپین شما به مخاطبان، کمک بیشتری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.