خانه  >  بلاگ >

تحلیل داده‌های بازاریابی

تحلیل داده‌های بازاریابی

داده‌های بازاریابی به حدی رشد کرده‌اند که جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل آن‌ها می‌تواند یک کار پیچیده باشد. با دشوار شدن استخراج و تحلیل داده، استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات گران‌تر می‌شوند، در نتیجه ممکن است تیم شما وقت خود را برای کارهای غیرمولد تلف کند و رقبا شما را شکست دهند؛ البته همه‌ی این‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که شما با روش‌های پردازش موثر داده‌ها آشنایی نداشته باشید. امروزه ما چندین ابزار و راهنمای تجزیه و تحلیل داده در اختیار داریم که این کار را آنقدر شهودی می‌کند که حتی یک بازاریاب ساده می‌تواند به آنالیز داده بپردازد. در این مطلب برای کسانی که سابقه کار در زمینه آمار ندارند، راهنمایی برای تجزیه و تحلیل‌ داده‌های بازاریابی آورده شده است. تا پایان این مقاله با ما در راهبر بازار همراه باشید.

 

منظور از داده‌های بازاریابی چیست؟

داده‌های بازاریابی اطلاعاتی هستند که در مورد استراتژی بازاریابی شما از جمله قالب‌ها، کانال‌ها و مشتریان شما جمع‌آوری می‌شوند. از داده‌های بازاریابی برای پیش‌بینی، تجزیه و تحلیل و بهبود عملکرد بازاریابی، با هدف نهایی ایجاد سود بیشتر برای یک شرکت استفاده می‌شود. داده‌های بازاریابی به شما کمک می‌کند بفهمید مشتریان شما چه کسانی هستند، چه می‌خواهند و چگونه به آن‌ها دسترسی پیدا کنید، همچنین به شما امکان می‌دهد موفقیت کمپین‌های بازاریابی خود را اندازه‌گیری کنید و استراتژی‌های خود را بر اساس آن تنظیم کنید. البته با توجه به اینکه بازاریابی شامل بخش‌های پویای زیادی است، ردیابی و مدیریت داده‌های غیرواقعی می‌تواند دشوار باشد.

اهمیت تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی

یک سرمایه‌گذار یا کارآفرین، باید داده‌های لازم برای رسیدن به هدف یا چشم‌انداز خود را در اختیار داشته باشد، زیرا میزان سودآوری و نشانه‌های بازگشت سرمایه مشخص می‌شوند و شما را تشویق می‌کنند بیشتر سرمایه‌گذاری کنید یا اگر بازار سودآور نباشد، از هدر دادن زمان و منابع خود جلوگیری کنید. داده‌های بازاریابی به شما کمک می‌کنند مشتریان خود را درک کنید و دقیقا چیزی که می‌خواهند را به آن‌ها ارائه دهید، همچنین رقبای خود را بشناسید. به طور کلی آنالیز داده به شما بینشی از بازار مورد هدفتان می‌دهد. در ادامه با اهمیت تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی بیشتر آشنا خواهید شد:

– صرفه‌جویی در هزینه و زمان

بازاریابی یک کار وقتگیر و پرهزینه است. از تحقیق در مورد بازار هدف گرفته تا اصلاح پیام‌ سازمان، چیزهای زیادی در مسیر برند شما و مشتریان جدید وجود دارد. داده‌های بازاریابی زمان را برای کار موثر بهینه می‌کنند، به طوری که با استفاده از تجزیه‌ و تحلیل آن‌ها می‌توانید بینش عمیق‌تری برای تنظیم دقیق استراتژی بازاریابی و رسیدن به نتایج موردنظر به دست آورید. داده‌ها رویکرد بازاریابی شما را ساده و بهینه می‌کنند. برای به حداکثر رساندن استفاده از زمان و بودجه بازاریابی خود باید بدانید که کدام منابع و استراتژی‌ها به بهترین وجه به مخاطبان هدف شما کمک می‌کنند.

– ارائه یک بینش عمیق و قدرتمند

 هر کمپین بازاریابی دارای فهرستی از شاخص‌های کلیدی عملکرد است که تعیین می‌کند کسب‌وکار چقدر به نتایج دلخواه خود رسیده است. آنالیز داده‌ها بینش عمیقی از عملکرد بازاریابی در اختیار می‌گذارد. این بینش دقیقا همان چیزی است که ذینفعان می‌خواهند قبل از سرمایه‌گذاری بودجه اضافی به آن برسند.

– تصمیمات بازاریابی بهتر

هنگامی که بازاریابان درک و بینش بهتری از داده‌های بازاریابی داشته و الگوها را به طور دقیق شناسایی کرده باشند، تصمیمات بازاریابی بهتری می‌گیرند. اندازه‌گیری سفر و تعامل مشتریان در طول زمان، یک عنصر کلیدی در تصمیم‌گیری بازاریابان است.

– بهبود بازده در هزینه تبلیغات

وقتی برای تبلیغات پول خرج می‌کنید، باید مطمئن شوید که فرآیند تصمیم‌گیری شما در زمینه تبلیغات بازده مناسبی خواهد داشت. تحلیل داده به شما این امکان را می‌دهد که درباره بازده هزینه تبلیغات اطلاعاتی به دست آورید. به طور مثال بیایید در نظر بگیریم که غریزه شما می‌گوید زنان ۲۰ تا ۳۰ ساله محصولات شما را خریداری می‌کنند، اما داده‌های تبلیغاتی قبلی نشان می‌دهند که زنان در گروه سنی ۲۰ تا ۲۵ سال ۸۰ درصد از کل فروش محصولات شما را تشکیل می‌دهند. در این حالت منطقی است که بازار هدف تبلیغات خود را به زنان ۲۰ تا ۲۵ سال محدود کنید تا از هدر دادن هزینه‌های تبلیغاتی اضافه برای کسانی که احتمال خرید کمتری دارند، جلوگیری کنید.

– ایجاد فرصت‌ها و مزیت رقابتی

تحقیقات بازار، از جمله تحقیقاتی که نشان می‌دهند مشتریان شما چه کسانی هستند و بهترین پاسخ را به آن‌ها می‌دهند، این فرصت را ایجاد می‌کند که با کمپین‌های شخصی‌سازی شده به بازار هدف خود برسید. نیمی از کاربران اینترنت می‌گویند استفاده از داده‌ها در تبلیغات یک برند، باعث می‌شود آن‌ها چیزهای بیشتری را درباره موضوعات موردعلاقه خود کشف کنند.

 

تحلیل داده های بازاریابی

 

۴ تکنیک برای تحلیل داده‌های بازاریابی

تا اینجا با داده‌های بازاریابی و اهمیت تجزیه و تحلیل آن‌ها آشنا شدید، احتمالا حالا می‌خواهید اطلاعاتی درباره نحوه تحلیل این داده‌ها به دست آورید. در این قسمت از مطلب، به ۴ تکنیک برای آنالیز داده‌ اشاره خواهیم کرد:

۱.تجزیه و تحلیل مخاطبان هدف

تجزیه و تحلیل مخاطبان هدف فرآیندی است که شامل جمع‌آوری و تحلیل داده به منظور تعیین افرادی است که احتمالاً محصولات شما را خریداری می‌کنند. ویژگی‌های کلیدی که باید در داده‌هایتان به آن توجه کنید عبارتند از حرفه، علایق، جنسیت، سن، مکان زندگی و غیره. مشخص کردن مخاطبان هدف به بازاریابان این امکان را می‌دهد که کمپین‌های تبلیغاتی خود را بهینه کنند.

۲. تجزیه و تحلیل درآمد

تجزیه و تحلیل درآمد یکی از راه‌های کلیدی برای سنجش عملکرد یک کسب‌وکار است. تحقیقات بازار درباره درآمد، تاریخچه فروش را در یک بازه زمانی خاص (معمولا سالانه یا فصلی) نشان می‌دهد و به کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا پیش‌بینی‌هایی در مورد نحوه انجام آن انجام دهند. مثلا آیا درآمد در تعطیلات آخر هفته یا دوره‌های خاص کاهش می‌یابد یا به اوج خود می‌رسد؟ آیا برخی از محصولات در فصول خاصی فروش بهتری دارند؟ تجزیه و تحلیل نوسانات در فروش، امکان تصمیم‌گیری سودآورتر در رابطه با بودجه بازاریابی را فراهم می‌کند.

 ۳. تجزیه و تحلیل رقبا

 به ندرت متخصصان بازاریابی تجزیه و تحلیل مناسبی از رقبا انجام می‌دهند، اما این بخش مهمی از تحقیقات بازار است. تجزیه و تحلیل رقبا شامل تحقیق در مورد رقبای اصلی شما به منظور به دست آوردن بینشی درمورد نحوه انجام بازاریابی آن‌هاست. اگر رقیب شما یک استراتژی بازاریابی ناکارآمد را اجرا می‌کند، شما نباید استراتژی مشابه را انجام دهید. فراموش نکنید که درس گرفتن از اشتباهات دیگران بهترین راه برای یادگیری است.

 ۴. تجزیه و تحلیل نرخ تبدیل

بخشی از تعیین میزان موثر بودن یک استراتژی بازاریابی، با بررسی نرخ تبدیل به دست می‌آید. بررسی نرخ تبدیل به شما نشان می‌دهد که استراتژی‌های بازاریابی شما تا چه اندازه موفقیت‌آمیز بوده و آیا نیاز به تغییر در این استراتژی‌ها دارید یا خیر.

مراحل تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی

حال که متوجه شدید تجزیه‌ و تحلیل داده شامل چه مواردی است، باید برای تحلیل هرکدام از داده‌ها، نحوه انجام آن را نیز یاد بگیرید. با ما همراه باشید تا مراحل تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی را قدم به قدم طی کنیم.

مرحله اول: اهداف خود را مشخص کنید

معمولا در داده‌های بازاریابی، هدف بسیار روشنی داریم و می‌دانیم دقیقا می‌خواهیم چه چیزی به دست آوریم. در نهایت هدف همه‌ی کسب‌وکارها افزایش ROI (بازگشت سرمایه) است، اما مراحل کوچک‌تری در این معادله وجود دارد، مانند دستیابی به نرخ کلیک بالاتر، ثبت‌نام در خبرنامه، افزایش دنبال‌کنندگان، رتبه‌بندی گوگل، نرخ تبدیل و غیره در یک وبسایت. در این مرحله ما باید تعریف کنیم که کدام متغیرها را می‌خواهیم به حداکثر و کدام را به حداقل برسانیم. این متغیرها بعدا به کارتان می‌آیند، پس همین حالا آن‌ها را یادداشت کنید.

مرحله دوم: داده‌های خود را کاوش کنید

کدام متغیرها روی KPI یا شاخص کلیدی عملکرد ما تأثیر خواهند داشت؟ کدام یک را می‌توانیم کنترل کنیم؟ مثلا در مورد یک تبلیغ این موارد بررسی می شوند:

  • مخاطبان
  • نوع خلاقیت تبلیغ (تصاویر، ویدئوها، متن)
  • زمان و تاریخ اجرای این تبلیغات
  • محل انتشار تبلیغات
  • و غیره…

ما باید این متغیرها را تحلیل کنیم و بدانیم که چگونه این موارد می توانند بر بازگشت سرمایه کلی ما تأثیر بگذارند. هدف نهایی ما تعیین این است که کدام ترکیب از این عوامل، بالاترین بازگشت سرمایه را به همراه دارد. این برای اکثر داده‌های بازاریابی، نه فقط داده‌های تبلیغات، صدق می‌کند. مثلا اگر رضایت مشتری را اندازه‌گیری می‌کنید، باید بدانید که دلایل اصلی رضایت و نارضایتی مشتری چیست.

مرحله سوم: تعیین کنید که هر متغیر چگونه بر بازگشت سرمایه شما تأثیر می‌گذارد

برخی ابزارها به طور خاص برای بازاریابان طراحی شده‌اند که با استفاده از آن می‌توانند بهترین ترکیب از عواملی را که بر نرخ بازگشت سرمایه اثر می‌گذارند، پیدا کنند. ابزار Polymer’s Auto Insights یکی از این ابزارها است. نکته مثبت این ابزار این است که نیازی به دانش برنامه‌نویسی یا دانش پیشرفته آمار ندارد.

 مرحله چهارم: ترکیبی از بهترین متغیرها به دست آورید

در این مرحله شما باید ترکیبی از بهترین و تاثیرگذارترین متغیرها بر نرخ بازگشت سرمایه را پیدا کنید. به عنوان مثال، دانستن اینکه گروه سنی خاصی محصول ما را ترجیح می‌دهد مفید است، اما بهتر است مخاطبان هدف خود را محدودتر کنید، مثلا مخاطبان آقا که در بازه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال و کارمند هستند و در محدوده‌ی خاصی زندگی می‌کنند، می‌تواند ترکیبی از این متغیرهای موثر برای افزایش بازگشت سرمایه باشد.

سخن پایانی

با تحلیل داده، می‌توانید به اطلاعات بسیار مفیدی دست یابید که تاثیر زیادی در اهداف بازاریابی شما دارد. تنها راه برای بررسی نتایج و رابطه‌ی بین متغیرهای هدف، این است که با اجرای تبلیغات بیشتر، آزمایش بیشتری انجام دهید. مطمئن شوید که برای انجام تجزیه‌ و تحلیل داده‌های بازاریابی، تمامی تکنیک‌ها و مراحل گفته شده در این مطلب را به کار می‌گیرید. برای کمک گرفتن و دریافت مشاوره بیشتر در ارتباط با این موضوع، می توانید با  راهبر بازار  در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.