خانه  >  بلاگ >

چهار عامل موثر بر کشش قیمتی تقاضا

از مهم ترین عوامل موثر بر کشش قیمتی تقاضا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

  • در دسترس بودن جایگزین ها

هرچه کالا جایگزین بیشتری داشته باشد، کشش قیمتی تقاضا بیشتری پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال در دنیایی که مردم قهوه و چای را به یک اندازه دوست دارند، اگر قیمت قهوه بالا برود، مردم برای روی آوردن به چای مشکلی نخواهند داشت و تقاضا برای قهوه کاهش می‌یابد. به این دلیل است که قهوه و چای جایگزین‌های خوبی برای یکدیگر در نظر گرفته می‌شوند. تا پایان این مقاله با ما در راهبر بازار همراه باشید.

  • ضرورت

هرچه خرید یک محصول ضرورت کمتری داشته باشد، در پاسخ به افزایش قیمت، مقدار تقاضای آن کاهش می‌یابد. یعنی تقاضای محصول کشش بیشتری دارد.

فرض کنید که قصد خرید یک ماشین لباسشویی جدید را دارید، اما ماشین لباسشویی فعلی هنوز کار می‌کند. فقط قدیمی و از رده خارج شده است. اگر قیمت یک ماشین لباسشویی جدید بالا برود، احتمالا از خرید چشم‌پوشی کرده و منتظر میمانید تا قیمت‌ها کاهش یابد یا ماشین فعلی خراب شود.

  • اعتبار برند

هرچه اعتبار یک محصول کمتر باشد، مقدار تقاضای آن کمتر خواهد شد. نمونه‌های کشسان معمولا شامل اقلام لوکسی است که مردم بخاطر برند، آنها را می‌خرند. یک ویژگی مشترک همه این محصولات این است که آنها فاقد جایگزین‌های خوب هستند. برای مثال کسی که قصد دارد یک گوشی با کیفیت بالا بخرد احتمالا اولین گزینه ای که به ذهنش می‌رسد برند اپل (Apple) است.

  • بازه زمانی تغییر قیمت

مدت زمانی که تغییر قیمت طول می‌کشد نیز مهم است. پاسخ تقاضا به نوسانات قیمت برای فروش یک روزه متفاوت از تغییر قیمت برای بازه یک فصل یا یک سال است.

شفاف سازی حساسیت  زمانی برای درک کشش قیمتی تقاضا و مقایسه آن با محصولات مختلف حیاتی است. مصرف کنندگان ممکن است به جای تغییر عادات خود، نوسانات فصلی قیمت را بپذیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.