خانه  >  بلاگ >

تحقیقات بازاریابی پیش شرط صادرات

“تحقیقات بازاریابی پیش شرط صادرات”

صادرات به عنوان یکی از موتورهای محرکه اقتصاد و رمز موفقیت کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می‌کند. افزایش صادرات می‌تواند به عنوان یک تسهیل‌کننده برای افزایش ظرفیت تولید داخلی بنگاه‌ها با امکان ایجاد بازارهای هدف جدید برای محصولات و خدمات شرایط مناسبی را برای استفاده گسترده‌تر از ظرفیت‌های بالقوه موجود در بازارهای بین‌المللی فراهم سازد.

در بازار رقابتی امروز که تعدد رقبای قوی اجازه ورود به شرکت‌های ضعیف و بدون برنامه جامع را سخت‌تر کرده است، دستیابی به صادرات ممتد، آن هم در بازار بین‌المللی فقط زمانی می‌تواند ادامه‌دار باشد که شناخت جامعی از مقصد و بازارهای مرتبط با آن بدست آورده باشیم. امروزه برای ورود به هر کسب و کاری در دنیا در کنار نیاز به شناخت دقیق آن، الزام به شناخت نیازها و ادارک بخش خاصی از جامعه دارید که محصول و یا خدمت خود را قابل ارائه به آن‌ها می‌دانید. از تغییر در رفتارها با سرعت بیشتری در حال اتفاق افتادن است و جهانی شدن ارتباطات بزرگترین پدیده بعد از جنگ جهانی دوم، باعث شده تا شناخت مستمر از بازارها به یک ضرورت انکار ناپذیر تبدیل شود.

قبل از شروع صادرات به عنوان مهمترین قدم، برای افزایش اطمینان از حصول یک تجارت موفق انجام تحقیقات دقیق ضروری است. شناخت بازارهای خارجی و راه‌های نفوذ به آن و همچنین شناخت بازیگران اصلی حداقل مواردی است که نیازمند تحقیقات و جمع‌آوری اطلاعات موثق است. تحقیقات بازاریابی کمک می‌کند که بفهمیم برای کدام گروه از مشتریان بازار هدف می‌توان در مقایسه با رقبا به نحو بهتری ارائه محصول یا خدمت کرد. شناخت تفاوت‌های فرهنگی، حقوقی، سیاسی، اقتصادی، مالی و جغرافیایی عمده اطلاعاتی است که بایستی قبل از تصمیم به شروع صادرات نسبت به جمع‌آوری اطلاعات آن اهتمام ورزید.

تحقیقات بازاریابی کمک می‌کند تا فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود بازار کشورهای موردنظر شناخته شده و از انجام اشتباهات پرهزینه جلوگیری شود. بسیاری از اطلاعات لازم برای صادرات شامل شناخت ابعاد و سایز بازار هدف محصولات و خدمات را می‌توان براساس داده‌های موجود از طریق انجام مطالعات اسنادی بدست آورد. البته برای شناخت دقیق احتمالاً نیاز به انجام تحقیقاتی سفارشی درخصوص محصول یا خدمات خاص خود خواهید داشت. در ذیل خلاصه‌ای از اطلاعاتی که دانستن آن قبل از صادرات حائز اهمیت می‌باشد آورده شده است:

  • شناخت بازارهای بالقوه
  • ارزیابی بازار مخاطب اصلی و هدف محصولات و خدمات
  • شناخت رفتار خرید و عادات مصرف مشتریان بازار هدف
  • شناخت ساختار بازار و ویژگی‌های هر کدام از زنجیره‌های تامین محصولات و خدمات
  • شناخت شرکای بالقوه در کشورهای هدف و کمک به انتخاب گزینه مناسب برای ایجاد یک شراکت پایدار
  • شناخت رقبای اصلی محصولات و خدمات و نحوه تبلیغات و قیمت‌گذاری و بطور کل اطلاعات لازم و کافی درخصوص بازیگران اصلی
  • مطالعه درخصوص قیمت‌گذاری محصولات و خدمات
  • سنجش جایگاه کشور صادرکننده در ذهن مصرف‌کنندگان نهایی

این سرفصل‌ها اولین و ابتدایی‌ترین مواردی است که باید از سمت هر کسب و کار هوشمندی قبل از شروع به صادرات انجام شود تا براساس آن بهترین گزینه‌های ممکن را برای ایجاد یک تجارت موفق و طولانی فراهم سازد.

شرکت‌ها قبل از ورود به بازارهای بین‌المللی، بایستی حداقل پاسخ سوالات زیر را برای خود داشته باشند؟

  • آیا فروش بین‌المللی باعث سودآوری بیشتر کسب و کار خواهد شد؟
  • آیا روندهای بازار درخصوص محصول یا خدمت طی سال‌های آینده صعودی خواهد بود؟
  • آیا محصولات و یا خدمات ارائه شده، با محصولات و خدمات موجود در بازار هدف قابل رقابت است؟ به مشتریان چه ارزش‌های بیشتری توسط محصول یا خدمات ارائه می‌شود؟
  • آیا ساختار بازار هدف مشابه بازار داخل است؟

شرکت تحقیقات بازاریابی راهبر بازار همواره می‌کوشد در هنگام نیاز کسب و کارها، در کنار آن‌ها باشد و با ارائه بروزترین آمارها و راهکارهای تحقیقات بازاریابی در خارج از کشور، انجام مصاحبه‌های عمیق با خبرگان، برگزاری جلسات کانونی و انجام مصاحبه بصورت تلفنی، آنلاین و رودرو نقش خود را بعنوان مرجعی برای جمع‌آوری داده‌های صحیح در برنامه‌های بازاریابی کسب و کارها بخوبی ایفا نماید. در راستای همین رسالت، این شرکت سوابق زیادی در بررسی بازارهای کشورهای منطقه برای کسب و کارهای مختلف در حوزه کالاهای مصرفی مانند لبنیات، شوینده ها و محصولات آرایشی بهداشتی و همچنین در حوزه خودرو و محصولات صنعتی دارد.

نیازهای اطلاعاتی و پژوهشی در کسب و کار خود را با موسسه راهبر بازار در میان بگذارید و از مشاوره رایگان در این زمینه بهره مند شوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به خدمات پژوهشی و نحوه سفارش، با راهبر بازار در تماس باشید:

سفارش پروژه تحقیقات بازاریابی

۵۷۶۴۵۵۵۵ – ۵۷۶۴۵۰۰۰

info@rahbarbazaar.com

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.