خانه  >  بلاگ >

عادات مصرف نوشیدنی های انرژی زا

امروزه سبک زندگی انسان ها دستخوش تغییرات زیادی شده است که طبیعتاً تأثیرات آن در خانواده و محیط اجتماعی مشهود است. ارائه خدمات بهداشتی پیشرفته تر، امکانات بهتر آموزشی و تغییر الگوی غذایی افراد از جمله این تغییرات است.

در این بحث مصرف نوشیدنی های انرژی زا به طور خاص مطرح می شود. نوشیدنی های انرژی زا فوایدی مانند انرژی دهی فوری، افزایش تمرکز و سرعت واکنش را در افراد ایجاد می کنند. در نوشیدنی های انرژی زا موادی از جمله کافئین، تورین، ویتامین ها و بسیاری ترکیبات دیگر وجود دارد. تورین، نوعی آمینواسید و یک عنصر سازنده پروتئین است. شاید به همین دلیل است که تبلیغات نوشیدنی های انرژی زا در مسابقات ورزشی و روی پیراهن ورزشکاران برجسته، نقش بسته است و سازندگان این نوع نوشیدنی از مدل ها، رویدادهای موسیقی و بازی های ویدیویی حمایت مالی می کنند. این نوع فعالیت ها به حدی پیش رفته است که حتی ردبول، نوشیدنی انرژی زای معروف بازار، مجموعه تلویزیونی و مجله چاپی خاص خود را دارد. تولیدکنندگان این نوع نوشیدنی ها ادعا می کنند اکسیرهای آنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند، عملکرد افراد را افزایش می دهند و کمک می کنند تا انرژی بیشتری داشته باشید.

energy drink

به همین دلیل شاید جای تعجب نباشد که ۲۰ درصد افراد مصرف کننده باور دارند که نوشیدنی های انرژی زا بی خطر هستند و ۱۳ درصد فکر می کنند نوشیدنی های انرژی زا نوعی نوشیدنی ورزشی است. اما آیا آنها کاملا بی خطرهستند؟

از عوارض جانبی احتمالی نوشابه های انرژی زا می توان به تپش قلب، لرزش، بیقراری، ناراحتی دستگاه گوارش، درد قفسه سینه، سرگیجه، گزگز یا بی حس شدن پوست، بیخوابی، تنفس غیر منظم و سردرد اشاره کرد.

کافئین و قند دو نوع مواد مورد استفاده در نوشیدنی های انرژی زا هستند.

در مورد کافئین می توان گفت: میزان تحمل کافئین در افراد متفاوت است، اما مصرف بیش از اندازه آن در نوشیدنی انرژی زا، ممکن است برخی از علائم اولیه مانند بیقراری، افزایش ضربان قلب و بیخوابی را ایجاد کند. دوزهای بالاتر می تواند منجر به بروز عوارضی مانند افزایش فشار خون، تپش قلب، اضطراب، اختلال دستگاه گوارش (اسهال)، افزایش ادرار، سرگیجه، تحریک پذیری، حالت تهوع، عصبی بودن، لرزیدن، سردرد و خستگی شدید ناشی از ترک و واکنش های آلرژیک مانند بثورات پوستی، کهیر، خارش، دشواری درتنفس، گرفتگی قفسه سینه، تورم دهان، صورت، لب ها یا زبان، اسهال، لرزش، مشکل خواب واستفراغ شود.

در مورد قند می توان گفت: بیشتر نوشیدنی های انرژی زا دارای قند بالا به شکل شربت ذرت با فروکتوز بالا و یا شکر نیشکر هستند. برخی تولیدکنندگان از نام های خلاقانه استفاده می کنند تا نسخه شکر آنها “سالم تر” به نظر برسد، مانند “آب نیشکر طبیعی”. وجود قند بالا باعث اپیدمی چاقی، پوسیدگی دندان، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و افزایش قند خون و انسولین بوده و تا حدودی اعتیادآور است.

علاوه بر کافئین و قند، موادی مانند تورین، اینوزیتول، گلوکورونولاکتون، شیرین کننده های مصنوعی، جینکو بیلوبا، الکارنیتین و التئانین نیز داخل نوشیدنی های انرژی زا استفاده می شوند که افراط در مصرف آنها می تواند زیان آور باشد.

نوشیدنی های انرژی زا در ایران

بر اساس تحقیقات منتشر شده، در سطح جهانی بیش از ۳۳٪ افراد بین ۱۸ تا ۲۹ سال به طور منظم از نوشیدنی های انرژی زا استفاده می کنند، به طوری که حدود ۴۷٪ از مصرف کنندگان ادعا می کنند که در طی یک هفته چندین نوبت از نوشیدنی های انرژی زا استفاده می کنند. اما مصرف نوشیدنی های انرژی زا تا سال  ۱۳۹۴ در ایران چندان قابل توجه نبود زیرا این نوع محصولات برای بسیاری از گروه های مصرف کننده، مفهومی جدید و کمی بیگانه داشته است.

در بررسی که توسط موسسه تحقیقات بازاریابی راهبر بازار انجام شده است:

  • حدود نیمی از ایرانیان ۱۸ تا ۶۰ سال از اقشار متوسط و بالاتر، طی سه ماه گذشته حداقل یک تا دو بار نوشابه انرژی زا را تا مصرف نموده اند.
  • از هر ۴ نفر مصرف کننده این محصولات نیز حداقل یک نفر بطور مرتب و روزانه آن را مصرف می کند؛ یعنی حدود ۱۰% از افراد جامعه در این گروه های سنی و طبقه اجتماعی-اقتصادی، مصرف کننده پر و پا قرص نوشابه انرژی زا هستند.
  • حدود ۲۵% از مردم (گروه مخاطب این بررسی) اصلا و هرگز مصرف کننده این محصول نبوده اند.
  • بازه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال بیش از همه گروه های سنی مصرف کننده این محصولات هستند.
  • بازه سنی بالاتر از ۳۵ سال یعنی افراد میانسال و بالاتر، نسبت به سایر گروه ها و جوانترها کمتر از این محصول استفاده میکنند. آمار جهانی که نشان می دهد کمی بیش از یک سوم نوشابه انرژی زای مصرف شده در بین افراد بالای ۳۵ سال است، این مورد را تأیید می کند.
  • زنان تقریبا معادل مردان مصرف کننده این محصول در ایران هستند. در حالیکه براساس آمار جهانی حدود ۶۰٪ از مصرف کنندگان نوشیدنی های انرژی زا مرد هستند.

همچنین تحقیقات نشان می دهد:

بر اساس نوع، بازار نوشیدنی های انرژی زای ایران به عناصر ارگانیک و غیر ارگانیک تقسیم می شود. بخش غیر ارگانیک با ۷۰% درصد سهم از بازار، سهم اصلی نوشیدنی های انرژی زا در بازار ایران را به خود اختصاص داده است.

براساس کاربرد، بازار نوشیدنی های انرژی زای ایران به قبل از ورزش، در حین ورزش و ریکاوری یا بعد از ورزش تقسیم شده است. بخش قبل از ورزش با ۵۰% سهم از بازار سهم اصلی نوشیدنی های انرژی زا را در اختیار دارد.

بر اساس زمان مصرف، بازار نوشیدنی های انرژی زای ایران به قبل از ۱۱ صبح، بین روز تا ۵ عصر و بعد از ۵ تا نیمه شب تقسیم شده است. حدود نیمی از این محصول در ایران تا قبل از ساعت ۱۱ صبح مصرف می شود.

حدود سه چهارم از این محصولات در خرده فروشی های فروشگاهی عرضه می شود و الباقی در باشگاه ها، بوفه ها، کیوسک ها و سایر مراکز مشابه عرضه و فروخته می شود.

 بازیگران اصلی بازار ایران عبارتند از:

تقاضا برای نوشیدنی های انرژی زا با توجه به تغییر سبک زندگی، رو به افزایش است. به دلیل فشار و استرس بیشتر کاری در زمینه های فنی و تخصصی، از دست رفتن انرژی و جایگزین کردن انرژی از دست رفته با نوشیدنی های انرژی زا بسیار رایج شده است.

شرکت تحقیقات بازاریابی راهبر بازار همواره می کوشد تا با ارائه بروز ترین آمارها، نقش خود را بعنوان مرجعی برای داده های لازم در برنامه های بازاریابی کسب و کارها بخوبی ایفا نماید. نیازهای اطلاعاتی در کسب و کار خود را با موسسه راهبر بازار در میان بگذارید و از مشورت رایگان در این زمینه بهره مند شوید.

سفارش پروژه تحقیقات بازاریابی

۵۷۶۴۵۵۵۵۵۷۶۴۵۰۰۰

info@rahbarbazaar.com

 

منابع:

  • شرکت تحقیقات بازاریابی راهبربازار
  • Data Bridge Market Research firm
  • com
  • Global Information, Inc
  • com
  • The British Journal of Medicine
  • net

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.