خانه  >  بلاگ >

هوش تجاری در مقابل آنالیز تجاری: تفاوت آنها در چیست؟
هوش تجاری

آیا هوش تجاری و آنالیز تجاری یک چیزهستند و یا فرآیندهای کاملا متضاد را توصیف می کنند؟

در دنیای BI یا هوش تجاری کلمات پر محتوای زیادی وجود دارد و به راحتی در گرداب تفاسیر مختلف می توان گم شد.

تنوع نظرات در مفهوم اصطلاحات پرطرفدار نشانگر انعطاف بالای نحوه درک زبان در این رشته است و همچنین نشان می دهد که در هوش تجاری، یک اصطلاح می تواند برای افراد مختلف بسته به تجارت و دیدگاه آنها معانی متفاوتی داشته باشد.

گرچه معمولاً این زمینه تخصصی را BI می نامند، اما در ۱۰ سال گذشته تعداد جستجوی های Google در مورد “آنالیز تجاری” به شدت افزایش یافته است و در مقابل، تعداد جستجوها در مورد “هوش تجاری” کاهش داشته است.

دیدگاه متخصصین

ما نظرات هفت متخصص برجسته در زمینه هوش تجاری را مورد بررسی قرار دادیم تا تفاوت بین این دو اصطلاح مهم را بهتر درک کنیم.

حفظ در مقابل تغییرات اساسی

پت روشه (معاون مهندسی، Products Noetix)

هوش تجاری برای راه اندازی کسب و کار لازم است در حالی که آنالیز تجاری برای ایجاد تغییر در تجارت مورد نیاز است.

BI بر ایجاد کارایی عملیاتی از طریق دسترسی به داده ها در زمان واقعی متمرکز است که افراد را قادر می سازد تا به طور موثر وظایف شغلی خود را انجام دهند. BI همچنین شامل تجزیه و تحلیل داده های تاریخی از منابع مختلف است که تصمیم گیری آگاهانه و همچنین شناسایی و حل مسئله را امکان پذیر می کند.

آنالیز تجاری فرایند کشف داده ها از سیستم های منبع از طریق تجزیه و تحلیل آماری، تجزیه و تحلیل کمی، داده کاوی، مدل سازی پیش بینی و سایر فن آوری ها و تکنیک ها برای شناسایی روندها و درک اطلاعاتی است که می تواند باعث ایجاد تغییر در تجارت شود و از اقدامات موفقیت آمیز تجاری پایدار پشتیبانی کند.

درک گذشته در مقابل آینده

مارک ون رایمنام (مدیر عامل / بنیانگذار، BigData-Startups)

به نظر من هوش تجاری مثل نگاه کردن به آینه عقب و استفاده از داده های تاریخی از یک دقیقه قبل تا سال ها پیش است. در حالیکه آنالیز تجاری مانند نگاه کردن به جلو است تا متوجه شوید در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. این به شما کمک می کند تا آینده را پیش بینی کنید، در حالی که BI به شما می گوید چه اتفاقی در گذشته افتاده است. این یک تمایز بسیار مهم است زیرا این دو بینش متفاوتی را در اختیار شما قرار می دهند. BI برای بهبود تصمیم گیری براساس نتایج گذشته مهم است، در حالی که آنالیز تجاری به شما کمک می کند تا به جلو حرکت کنید و متوجه شوید چه اتفاقی ممکن است بیافتد.

گزارش و تحلیل

فرانسوا آجنستات (مدیر ارشد، مدیریت محصول، Tableau)

هوش تجاری سنتی (BI) بیشتر بر گزارشگری متمرکز شده است. در این رویکرد به BI، گزارش های قالب بندی شده توسط چند نفر – معمولاً توسعه دهندگان گزارش – ایجاد شده و در کل بخش یا سازمان توزیع می شوند. اخیراً، روند آنالیز به این صورت در آمده که به افرادی که درباره داده هایشان سوال دارند، ابزاری برای دریافت پاسخ ارائه می شود. در این فرایند، صاحبان کسب و کار خودشان به یک تحلیل گر داده تبدیل می شوند.

این فرایند اغلب به عنوان “آنالیز سلف سرویس” نامیده می شود و تمرکز در این روش تنها بر روی تهیه گزارش نیست بلکه به افراد فرصت داده می شود تا در جریان پروسه آنالیز قرار بگیرند، داده های خود را کاوش کرده و سوالات خودشان را مطرح کنند. این روش رویکرد بسیاری از شرکت ها در مورد هوش تجاری را کاملا تغییر داده است.

مسئله نسبی است

تیمو الیوت (مسئول نوآوری، SAP)

تفاوت بین آنالیز تجاری و هوش تجاری چیست؟ پاسخ صحیح این است: هر کس در این مورد نظری دارد، اما هیچ کس پاسخ دقیق را نمی داند، و اهمیتی هم ندارد. می توانم با اطمینان بگویم که هر کس برداشت متفاوتی از معنای هر اصطلاح خاص مرتبط با آنالیز دارد. به عنوان مثال، هنگامی که SAP به جای “هوش تجاری” از”آنالیز تجاری” استفاده می کند، هدف این است تا نشان دهد که آنالیز تجاری یک اصطلاح عمومی شامل ذخیره داده ها، هوش تجاری، مدیریت اطلاعات سازمان، مدیریت عملکرد سازمان، برنامه های تحلیلی، ریسک و انطباق است. اما سایر فروشندگان (مانند SAS) از “آنالیز تجاری” برای نشان دادن سطح دانش دامنه عمودی / افقی مرتبط با تجزیه و تحلیل آماری یا پیش بینی استفاده می کنند.

آنالیز تابعی از BI است

دکتر رادو کوتوروف (مدیر ارشد نوآوری، Information Builders)

BI به قابلیت های پلت فرم برای دستیابی به داده ها، مدیریت فراداده ها، ابزارهای توسعه گزارش ها، داشبورد، برنامه ها و قابلیت های انتشار، برنامه ریزی و توزیع اشاره دارد و آنالیز یا به روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات (به عنوان مثال، توصیفی، پیش بینی، رگرسیون، شبکه های عصبی و غیره) یا ابزارهای انجام این روش ها اشاره دارد.

بنابراین، آنالیز زیرمجموعه ای از قابلیت های پلت فرم است. پلت فرم های پیشرو صنعت BI اکنون دارای ابزارهای پیچیده تری برای انجام انواع مختلف تجزیه و تحلیل – تجزیه و تحلیل توصیفی، کشف الگوهای بصری و مدل سازی پیش بینی و داده کاوی هستند. ارزش یک بستر BI که چنین ابزارهایی را ارائه می دهد این است که نتایج تجزیه و تحلیل انجام شده توسط تحلیلگران را می تواند در قالب گزارش ها و داشبورد قالب بندی کند. برخی از پلت فرم ها حتی می توانند این اطلاعات را در قالب برنامه هایی ارائه دهند که بصری هستند و به راحتی با میلیون ها کاربر به اشتراک گذاشته می شوند تا بتوانند آنالیز خود را تنها با چند کلیک انجام دهند.

اسم و فعل

دیپاک بودیا (معمار ارشد محصول، Clear Analytics)

“هوش تجاری (BI) اساساً یک اسم است، به این معنی که یک اصطلاح عمومی شامل دامنه کلی اکتساب، تداوم، انبارداری، آنالیز، گزارش و ارائه بینش است. از طرف دیگر، آنالیز تجاری بیشتر یک فعل است؛ عمل کشف بینش با استفاده از هر ابزار یا خدماتی که در اختیار دارید.

سال ها قبل شما مجبور به خرید پلت فرم های هوش تجاری از فروشندگان بزرگی مانند Oracle، IBM، SAP یا Microsoft بودید. هزینه نرم افزار و پیچیدگی قرار دادن همه چیز در کنار هم BI را خارج از دسترس اکثریت SMB ها (کسب و کارهای کوچک و متوسط) قرار داده بود. اما خدمات ابر به بسیاری از مشاغل کمک کرده تا دیگر نیازی به ایجاد زیرساخت BI خود نداشته باشند، زیرا ارائه دهندگان SaaS تمامی فعالیت های گردآوری و گزارش دهی را خودشان انجام می دهند. اینجاست که قانون ۸۰/۲۰ مطرح می شود، زیرا هر کسب و کاری می خواهد به گونه ای متفاوت به داده ها توجه کند. اینجاست که آنالیز تجاری مطرح می شود. SMB ها دیگر به یک زیرساخت کامل هوش تجاری احتیاج ندارند. بلکه تنها به ابزارهایی برای جمع آوری داده ها از منابع مختلف و انجام آنالیز تجاری نیاز دارند.

ابزارهای جدید مانند Clear Analytics برای انجام ماموریت خود دیگر اصراری بر وجود زیرساخت هوش تجاری ندارند. این ابزارها باید بتوانند داده ها را هر کجا که هستند؛ در صفحات گسترده، در یک پایگاه داده یا SalesForce پیدا کرده و ارائه دهند. اکنون چالش اصلی این است که این داده ها را به شیوه ای به کاربران ارائه دهیم که نیاز به آموزش های خاص و استفاده از متخصص وجود نداشته باشد. در حال حاضر غالب ترین ابزار برای آنالیز تجاری Microsoft Excel است. تمام فارغ التحصیلان علم داده استفاده از اکسل را تجربه کرده اند و به همین دلیل هم آن را ترجیح می دهند. Clear Analytics از همه گیر بودن اکسل برای ارائه داده ها با مزایای اضافی اتوماسیون، امنیت، حسابرسی و پاسخگویی استفاده می کند؛ جنبه هایی که اکسل ذاتاً فاقد آنهاست. نتیجه این امر این است که SMB ها اکنون می توانند تجربه کامل هوش تجاری را بدون پرداخت هزینه بالای آن به طور کامل تجربه کنند.”

آنالیز به عنوان راهی برای مصرف هوش / اطلاعات

تیم بیسکاپ (مدیریت ارتباط با مشتری، Progressive Business publications)

در مورد مرز بین هوش تجاری و آنالیز تجاری، دیدگاه ها و نظرات متناقضی وجود دارد. به نظر می رسد بسیاری از این دیدگاه ها براساس روند های بازاریابی و آنچه شخص در تلاش برای فروش آن است، بنا شده است.

 از آنجایی که هوش تجاری اصطلاح قدیمی تری است، تصمیم گرفتم ابتدا به هوش تجاری بپردازم. همچنین این عبارت به عنوان یک کلمه واقعی شناخته شده و نیازی به تصحیح خودکار ندارد. به هوش به عنوان تعریفی از “هوشمندی” اشاره نمی کنم … بلکه مقصودم هوش به عنوان یک اسم غیر وصفی است. (یادداشت مترجم: در زبان انگلیسی کلمه intelligence دارای دو معنی است: هوش و اطلاعات)

یک تعریف شناخته شده از این نوع هوش (intelligence) در CIA وجود دارد. CIA مسئول دریافت اطلاعات (ضمنی و عددی) در مورد افراد، فرایندها و زیرساخت های موجود در سراسر جهان است، اما همچنین نیاز به آنالیز، انتشار و اتخاذ استراتژی در مورد چگونگی استفاده هوشمندانه از اطلاعات و خروجی اقدامات مختلف تجزیه و تحلیل دارد. تیم های اطلاعاتی (intelligence) وظیفه دریافت، تجزیه و تحلیل و استراتژی سازی در مورد اطلاعات را بر عهده دارند.

انواع مختلف تجزیه و تحلیل ها، روش های مختلفی برای استفاده از اطلاعات جمع آوری شده به روشی هوشمندانه برای تصمیم گیری دقیق تر را ممکن کرده است. به این ترتیب، من آنالیز تجاری را به عنوان مجموعه ای از روش ها و ابزارهای مورد استفاده توسط تحلیلگران برای استفاده هوشمندانه از اطلاعات (intelligence) جهت تصمیم گیری دقیق تر در مورد کسب وکار، تعریف می کنم.

آنالیز بدون هوش (intelligence) غیر ممکن است … آنالیز بدون هوش / اطلاعات حدس و شهود است (که هنوز هم به شدت به هوش غیر رسمی متکی است.) تحلیلی که هوشمندانه نباشد، گنگ و احمقانه است. به دست آوردن هوش / اطلاعات بدون انجام آنالیز هم اتلاف وقت است و اطلاعاتی که مبتنی بر تجزیه و تحلیل هوش / اطلاعات نباشد، هوشمندانه نیست.

سفارش پروژه تحقیقات بازاریابی

۵۷۶۴۵۵۵۵۵۷۶۴۵۰۰۰

info@rahbarbazaar.com

منبع:

Betterbuys.com

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.