خانه  >  بلاگ >

تاثیر مدیریت برند بر روی هویت کسب و کار
تاثیر مدیریت برند بر روی کسب و کارها

مدیریت برند بخش مهمی از استراتژی بازاریابی یک شرکت است که به برندها کمک می‌کند تا هویت خود را توسعه داده، آن‌را حفظ کنند، ارزش محصولات و خدمات خود را با وضوح بیشتری تعریف کنند و ارتباطات معناداری با مخاطبان هدف خود ایجاد کنند. در این مقاله از راهبر بازار قرار است مدیریت برند و عناصر آن را بررسی کرده، دارایی‌های که هویت برند را تشکیل می‌دهند معرفی کنیم و در نهایت چند تکنیک ساده اما موثر را مرور نماییم.

مدیریت برند چیست؟

مدیریت برند هنر ایجاد یک برند و اطمینان از پایداری برند است. این استراتژی بازاریابی با ایجاد آگاهی از برند، به رشد فروش محصولات و حفظ وفاداری مشتری کمک می‌کند. مدیریت برند همچنین شامل توسعه برنامه‌های استراتژیک برای درک جامع برند، بازار هدف آن و چشم انداز شرکت است. یک برند قوی، محصولات شرکت را از محصولات رقبا متمایز می‌کند و در عین حال، ارتباط محصولات یا خدمات را با مشتریان هدف و ارزش‌های شرکت تضمین می‌کند. یک استراتژی مدیریت برند موفق می‌تواند وفاداری مشتری را ایجاد کند و سهم بازار را افزایش دهد. شرکت‌ها برای ایجاد هویت برند قوی باید جنبه‌های مختلف مدیریت برند را درک کنند.

عناصر مدیریت برند کدامند؟

مدیریت برند یک فرآیند مهم برای توسعه هویت و شهرت برند در بازاری با تغییرات مداوم است. مدیریت موثر برند می‌تواند به شما در افزایش درآمد و حفظ مرتبط بودن در بازار کمک کند. در اینجا اصول اصلی مدیریت اثربخش برند آورده شده است:

–  شناخت برند

مدیریت برند اغلب با شناخت برند شروع می‌شود. اگر مخاطبان هدف شما با دیدن لوگو یا نام برندتان شما را به یاد نیاورند و یا احساس خوبی در ذهنشان ایجاد نشود قطعا شکست خواهید خورد. زمانی که برند شما به خوبی توسط مخاطبان هدفتان شناخته شود، در ذهن آن‌ها جایگاه ویژه‌ای خواهید داشت که سبب می‌شود در هنگام خرید، شما را به رقیبانتان ترجیح دهند.

– ارزش ویژه برند

ارزش ویژه برند به ارزشی اشاره دارد که مشتریان شما برای برند شما قائل هستند. ارزش ویژه برند به افزایش مشتریان وفادار کمک می‌کند و حتی سبب می‌شود تا آن‌ها با رضایت کامل، هزینه‌ی بیشتری را برای محصولاتتان پرداخت کنند. ارزش ویژه برند همچنین، رضایتمندی سرمایه‌گذاران شما را نیز افزایش خواهد داد.

– وفاداری به برند

اگر مشتریان شما به راحتی به سمت یک محصول رقیب سوق داده شوند، مدیریت برند شما شکست خورده است. هدف از وفاداری به برند، فراخوانی روابط قوی بین مصرف‌کننده و برند است که سبب می‌شود تا او بارها و بارها از شما خرید کند. مشتریان وفادار، محصولات شما را به محصولات رقیب ترجیح می‌دهند و حتی بهتر از آن، برند شما را به اطرافیان خود معرفی می‌کنند.  در حالی که شناخت برند در خط مقدم مدیریت برند اتفاق می‌افتد، وفاداری به برند یک دستاورد بلندمدت است که از طریق کسب رضایت مشتری در طول زمان اتفاق می‌افتد.

– شهرت برند

 شهرت برند این است که چگونه مخاطبان هدف و عموم برند شما را درک می‌کنند. این ممکن است شامل عواملی مانند وضعیت، شخصیت و کیفیت برند باشد. هر زمان که به برندهای برتر فکر می‌کنید، بلافاصله نام‌هایی به ذهن شما خطور می‌کند که نتیجه سال‌ها تلاش‌ مدیریت برند آن‌هاست. میلیون‌ها برند در سرتاسر جهان وجود دارد، اما برندهایی که سال‌های سال، چالش‌های مدیریت برند را پشت سر گذاشته‌اند، اثری ماندگار ایجاد می‌کنند.

– آگاهی از برند

آگاهی از برند احتمال آشنایی مصرف‌کنندگان با برند و محصولات آن است. بدون آگاهی از برند، مخاطبان و مشتریان هدفتان شما را نخواهند شناخت و این موضوع شانس تعامل با کسب‌وکار و محصولاتتان را به شدت کاهش خواهد داد. توجه داشته باشید که آگاهی از برند هم شامل شناخت برند و هم یادآوری برند می‌شود.

– تجربه برند

تجربه برند را می‌توان به عنوان تجربیات ملموس و احساسی مشتریان در هنگام تعامل با برند شما تعریف کرد. مصرف‌کنندگان امروزی هم بر اساس کیفیت محصولات شما و هم بر اساس کیفیت تجربه برند شما تصمیم به خرید می‌گیرند. چگونه محصول شما با سبک زندگی آن‌ها مطابقت دارد؟ استفاده از محصول شما چه وجهه‌ای به آن‌ها خواهد داد؟ گزینه‌های بسیار زیادی پیش‌روی مصرف‌کنندگان است و به همین دلیل مشتریان به فراتر از محصول و شرکت نگاه می‌کنند. با این اوصاف، بسیار مهم است که تأثیر مثبت و ماندگاری روی مخاطبان هدف خود بگذارید.

ساخت هویت برند با مدیریت صحیح برند

داشتن درک روشنی از ارزش‌ها و هویت شرکت در مدیریت یک برند بسیار مهم است. این به شما کمک می‌کند جنبه‌های مختلف برند را اولویت بندی کنید تا بتوانید تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد جهت فعلی و آینده طرح تجاری شرکت بگیرید. هنگامی که نام تجاری محبوبیت و اعتماد را در بازار به دست آورد، به طور خودکار تمایل مصرف‌کنندگان به برند ایجاد می‌شود. اما چه چیزهایی هویت برند شما را تشکیل خواهند داد؟

– نام تجاری

نام تجاری شما مهم‌ترین دارایی برند شماست، پس یک نام جذاب، معنادار و به‌یاد ماندنی انتخاب کنید زیرا قرار است از آن در هر جایی که برند شما حضور پیدا می‌کند استفاده نمایید. نام تجاری در طول حیات برند شما ثابت است و یا به ندرت تغییر می‌کند، پس در انتخاب آن نهایت حساسیت را به خرج دهید.

– لوگو

لوگوها یک نشانه بصری مهم برای شرکت شما هستند. توسعه و حفظ یک لوگوی قابل تشخیص، کلید یک استراتژی بازاریابی و برندسازی موفق است. لوگوی شما نیز قرار است در وبسایت، تبلیغات و بسته‌بندی محصولات و روی خود محصولات قرار گیرد، بنابراین یک دارایی مهم برای برند شماست. به یاد داشته باشید که لوگوی شما نمی‌تواند در طول زمان به صورت کامل تغییر کند، پس انتخاب آن بر اساس ترندها فکر خوبی نیست.

– شعار برند

شعارها و تگ لاین‌ها عبارات کوتاهی هستند که ارزش‌ها، اهداف و ماهیت برند را نشان می‌دهند.”فقط انجامش بده” نایک یک مثال خوب از یک شعار عالی است. همیشه می‌توانید شعارهای خود را با لوگوی خود همراه کنید تا تأثیر کمپین‌های خود را به حداکثر برسانید و هویت برند خود را در ذهن مشتریان خود مستحکم کنید.

– پالت رنگ

رنگ نقش کلیدی در برداشت اولیه و ظاهر کلی برند شما دارد. روانشناسی رنگ‌ها را مطالعه کنید تا تصمیم بگیرید که کدام رنگ‌ها با هویت برند شما و احساساتی که می‌خواهید در مخاطبان خود برانگیزید هماهنگی بیشتری دارند.

– صدا

تحقیقات نشان می‌دهد که ما تمایل داریم موسیقی را حتی بهتر از آنچه می بینیم به خاطر بسپاریم. اگر می‌خواهید برند خود را در ذهن مصرف‌کنندگانتان حک کنید، ایجاد یک صدای متمایز و به یادماندنی چیزی است که باید امتحان کنید.

– تایپوگرافی

سبک‌های تایپ و فونت باید هنرمندانه، بی زمان و هدفمند باشند. برای نام تجاری خود، فونتی را انتخاب کنید که پیام یا احساساتی را که می‌خواهید با آنها ارتباط برقرار کنید، منعکس کند. انتخاب فونت کلاسیک کوکاکولا پرانرژی و جاودانه است که با هویت برند مطابقت دارد.

– کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

وبسایت و صفحات شبکه‌های اجتماعی شما از مهم‌ترین دارایی‌های برند شما هستند، زیرا این روزها مردم بیشتر وقت خود را در اینترنت می‌گذرانند. توجه داشته باشید که شما باید در این کانال‌ها متنوع ظاهر شوید، به این معنا که محتوای خود را برای کانال‌های مختلف بهینه نمایید، چرا که مخاطبان هر کدام متفاوت بوده و به دنبال نوع خاصی از محتوا هستند. در عین حال باید اطمینان حاصل کنید که پیام نهایی در تمام کانال‌ها در یک جهت باشد.

– بسته بندی

بسیاری از مصرف‌کنندگان اولین برداشت از یک کسب‌و‌کار را بر اساس بسته‌بندی محصولات آن شکل می‌دهند. بنابراین اگر محصول فیزیکی می‌فروشید، مشتریان قبل از هر چیزی با نگاه به بسته‌بندی کالاهایتان، برند شما را قضاوت خواهند کرد. علاوه بر این، یک سوم مشتریان می‌گویند که تصمیمات خرید را بر اساس بسته‌بندی قرار می‌دهند.

تکنیک‌های مدیریت برند موثر

مدیریت برند ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما تعدادی تکنیک ساده و ظریف وجود دارد که فرآیند را قابل مدیریت می‌کند. در اینجا برخی از روش‌های موثرتر مدیریت برند وجود دارد:

– مبانی برندسازی را ایجاد کنید

مدیریت برند اغلب با اصول اولیه شروع می‌شود یعنی ایجاد همان دارایی‌های برندی که در قسمت قبل در مورد آن حرف زدیم. اگرچه این‌ها اغلب توسط تیم بازاریابی در شروع فعالیت یک شرکت یا محصول ایجاد می‌شوند، این به تیم مدیریت برند بستگی دارد که اصول برندسازی را اصلاح و هدایت کنند.

– داستان‌های جذاب بسازید

همانطور که مصرف‌کنندگان شروع به استفاده و استقبال از محصول یا برند می‌کنند ، بسیار مهم است که تیم مدیریت برند رابطه بین کالا و کاربر را تقویت کند. این به معنای سرمایه‌گذاری بر روی داستان‌های احساسی برای ایجاد ارتباط احساسی با مشتریان و مخاطبان هدف است.

– به صورت منسجم حضور داشته باشید

فعالیت‌های برند در رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت و دنیای واقعی باید منسجم باشد و این شامل هر گونه تبلیغات تلویزیونی، تولید محتوا و تبلیغات چاپی می‌شود. هرچه یک شرکت کانال‌های بازاریابی بیشتری داشته باشد، برای مدیریت برند مهم‌تر است که به طور منسجم این کانال‌ها را برای انتقال یک پیام واحد و ثابت به مصرف‌کنندگان مرتبط کند.

– قوانین داخلی را وضع کنید

اگر تیم‌های برندسازی و بازاریابی داخلی همسو نباشند، هیچ یک از نکات بالا اهمیتی ندارند. بنابراین، تیم مدیریت برند باید به طور موثر محدودیت‌ها و قوانینی را در مورد نحوه انجام برخی فعالیت‌ها اعمال کند. برای مثال، تیم مدیریت برند ممکن است معیارهای خاصی را برای فونت‌ها، تصاویر یا طرح‌های رنگی خاص ایجاد کند. هرگونه انحراف از این قوانین باید از طریق تیم مدیریت برند تایید شود.

– نتایج را بررسی کنید

در هر مرحله از ایجاد دارایی‌های برند و یا فعالیت‌های بازاریابی باید نتایج حاصل شده و تاثیر آن بر بخش‌های دیگر را تجزیه و تحلیل کنید. بدون آن، در نهایت برندی خواهید داشت که به دلیل منسجم نبودن، نمی‌تواند اعتماد مخاطبان را جلب کند.

سخن پایانی

برند موفق، برندی است که به درستی مدیریت شده باشد. برندهای برتر تنها با عرضه محصولات و بازاریابی آن‌ها ساخته نشده‌اند، بلکه با تکرار مداوم چرخه بهبود تجربه مشتریان به جایگاهی متمایز از رقبای خود دست یافته‌اند. به همین دلیل است که شما باید برند خود را به درستی مدیریت کنید، هویت کسب‌وکارتان را توسعه دهید و آن را در قلب مشتریان و کارکنان جای دهید.برای کمک گرفتن و دریافت مشاوره بیشتر در ارتباط با این موضوع، می توانید با راهبر بازار در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.