خانه  >  بلاگ >

سلامتی برند چگونه اندازه گیری میشود!!؟ BranZ
branz

یکی از عوامل اصلی موثر در تصمیم گیری های خرید، اثر برند است و در برخی موارد این نقش به ۵۰٪ می رسد. از این رو سلامت برند برای حفظ مزیت رقابتی بسیار مهم است. نقش یک برند در جذب و افزایش مشتریان وفادار و سودآور و ایجاد تمایز از رقبا اهمیت بسیار بالایی دارد. اگر برند ها نتوانند خود را از دیگران متمایز کنند، به عنوان یک محصول یا خدمت جایگزین شناخته می شوند و ناگزیر قیمت را به عنوان عامل اصلی تمایز انتخاب می کنند. تجزیه و تحلیل آماری تأثیر برند بر رضایت و ویژگی های عاطفی و ناملموس و همچنین رفتار مشتری نشان می دهد که احساسات نقش بسیار مهمی دارند. بسیاری از مصرف کنندگان محصولات و خدمات تجاری، برند مورد استفاده خود را به ندرت تغییر می دهند و گاهی اوقات تا سال ها به آن وفادار می مانند – با وجود اینکه محصولات ارزان تر و احتمالا ًبهتری هم در دسترس آنها قرار دارد. همانطور که پیش تر اشاره شد، شهرت (برند) یک شرکت آنقدر مهم است که می تواند ۵۰٪ و نه ۵٪ تصمیم خرید را به خود اختصاص دهد.

با بررسی سلامت برند، صاحبان کسب و کارها می توانند جایگاه برند خود را در اذهان مخاطبان خود و در مقایسه با سایر رقبا بدرستی درک کنند. تحلیل هایی مانند هرم سلامتی برند، کارایی برند و ماتریس موقعیت و جاکارد همگی در راستای درک واقعی نحوه قرار گرفتن برند شما در ذهن مخاطبان است. این تحلیل ها به کسب و کارها کمک می کند استراتژی های آتی تبلیغات و برندسازی خود را موثرتر تدوین نمایند.

در دهه ۱۹۹۰ آکر و کلر سعی کردند مفهوم جدیدی از ابعاد برند را به تصویر بکشند. آنها فاکتورهایی را معرفی کردند که می توانند نشان دهند مصرف کنندگان چگونه یک برند را درک می کنند. آنها ابعاد ملموسی مانند قدرت برند یا برابری برند را معرفی کردند. آنچه آکر در مورد پارامترها یا ابعادی از برندها که باید بررسی شوند بیان کرد، فاکتورهایی مجزا بودند. اما پس از آن، مدل هایی توسط سایر خبرگان ارائه شدند که ترکیبی از عوامل و پارامترها را برای غنای بیشتر خروجی ها ایجاد کردند.

برخی از شرکت ها و ابزارهای برجسته در زمینه مطالعه سلامت برند

راه حل های تحقیق بازار  SurveyMonkeyجمع آوری داده های با کیفیت از مخاطبان هدف را آسان می کند. مناسب برای انواع موارد استفاده در تحقیقات بازار: رفتار مصرف کننده، اندازه بازار، هوش رقابتی، توسعه محصول، آزمایش آگهی، پایش و مطالعه برند و موارد دیگر. پنل جهانی SurveyMonkey Audience، درست در پلت فرم نظرسنجی SurveyMonkey ساخته شده است و به شما امکان می دهد در ۱۰۰ کشور مختلف با مشتری ها و متخصصان تماس بگیرید و در مورد ایده ها و سوالات خود درعرض چند دقیقه بازخورد دریافت کنید.

BrandZ محصول کانتار، میلیون ها مصاحبه با مصرف کنندگان در ۵۱ بازار انجام می دهد تا ارزش “برند” رادرک کرده، نقاط قوت و ضعف آن را تشخیص دهد. BrandZ با تحلیل داده های ۲۰ ساله در مورد برندهای برجسته جهان، روندها و برندهای مستعد را شناسایی می کند. با استفاده از SimilarWeb می توانید رتبه جهانی و چگونگی قرار گرفتن برندتان در مقایسه با حداکثر پنج برند رقیب را مشاهده کنید. با استفاده از ابزار Brand Analysis متعلق به Amsterbrand می توانید وضعیت برند خود را آنالیز کرده و از آنچه برند در ذهن مشتری تداعی می کند آگاه شوید. هنگامی که این تحقیق با هدف مقایسه با رقبا انجام می شود، امتیازات برندها به صورت نمودارهای گرافیکی قابل مشاهده است.

BranZ ابزار مطالعه سلامت برند

راهبر بازار با ارائه BranZ (محصول پژوهشی اختصاصی) تلاش می کند که برندها را در بخش های مختلف بر اساس پارامترهایی که مورد نیاز مدیران بازاریابی و برندینگ هستند، مورد بررسی قرار دهد. معمولا در هر بررسی برند مورد نظر سفارش دهنده بطور کامل در مقایسه با ۳تا ۵ رقیب اصلی مورد ارزیابی دقیق قرار میگیرد. از آنجاییکه عموما این ارزیابی ها ۳۶۰ درجه بوده و از همه زوایا سنجش می شود لذا به این نوع بررسی ها – بررسی سلامتی برند نیز اطلاق می شود. برای بررسی سلامت برند با توجه به نیاز مشتری و برخی ملاحظات از روش های کمی – کیفی و یا ترکیبی (هایبرید) استفاده می شود. اصولا یافته های سنجش سلامتی برندها که حدود ۲۰ نوع خروجی خواهد بود، عمدتا از روش کمی و تعداد محدودی نیز از روش کیفی بدست می آیند. بطور کلی محدوده خروجی پیرامون موضوعات زیر هستند:

  • یادآوری و شناخت – مصرف/ استفاده – مورد توجه قرار گرفتن – توصیه
  • خاص/ متمایز بودن – دوست داشته شدن – قیمت و بهای درک شده – دانش
  • مرتبط بودن – تصویر حسی و عاطفی – شخصیت – در تماس بودن

بعنوان مثال

در نمودار زیر که از تقابل نرخ تبدیل با نگهداشت مشتری توسط برندها ترسیم می شود براحتی می توان به میزان موفقیت هر یک از برندها و نحوه رقابت آنها در توان کشش مشتریان بالقوه به سمت خودشان در مقایسه با رقبا و یا میزان کارایی آنها در نگهداشت مشتریان و جلوگیری از عدم دستیابی رقبا به آنها (از دست دادن مشتری) دست پیدا کرد.

1

در نمودار دیگری نیز که ذیلا نمایش داده می شود، با ترسیم نقشه مفهومی (Perceptual Map) می توان براحتی فهمید که چه برندهایی خود را با کدامیک یک از ویژگی ها با شدت و قدرت بیشتری در ذهن مخاطبان خود پوزیشن کرده اند. در حقیقت این نمودار می تواند یک بردار سه بعدی باشد که درآن فقط فاصله دوری و نزدیکی ویژگی ها به برندها مبنای پوزیشن شدن آن برند به آن ویژگی قلمداد می شود.

2

و بعنوان سومین نمودار که در زیر نمایش داده می شود، در حقیقت در تماس بودن یا استفاده از برند در یک نگاه نشان می دهد که هر برند در هر مرحله از مصرف برند چقدر شانس دارد. مشتریان/ مصرف کنندگان می توانند ناآگاه، نامرتبط، بالقوه، گاهی اوقات یا وفادار باشند.

3

همانطور که اشاره شد، برنز BranZ یک ارزیابی ۳۶۰ درجه سلامتی برند در مقایسه با رقبا و از نظر مخاطبان است که کسب و کارها می توانند با انجام آن متوجه ضعف ها ی احتمالی عملکرد کلیه فعالیت های متمرکز بر برندینگ خودشان بشوند، در نتیجه بر اساس نتایج آن می توانند برنامه ها و استراتژی های آتی خود در حوزه برندینگ را تقویت نمایند. مهم ترین مزیت رقابتی برنز در مقایسه با سایر بررسی ها، تکنیک بکار رفته در آن است که کاملا الگوبرداری شده از برندز (BrandZ) کانتاراست.

برای سفارش محصول BranZ کافی است درخواست خود را ارائه کنید. اگر هم در تهیه درخواست نیاز به مشاوره و کمک داشته باشید، می توانید با ما در تماس باشید.

شرکت تحقیقات بازاریابی راهبر بازار همواره می کوشد تا با ارائه بروز ترین آمارها و راهکارهای تحقیقات بازاریابی بومی شده در کشور، نقش خود را بعنوان مرجعی برای داده های لازم در برنامه های بازاریابی کسب و کارها بخوبی ایفا نماید. نیازهای اطلاعاتی و پژوهشی در کسب و کار خود را با موسسه راهبر بازار در میان بگذارید و از مشورت رایگان در این زمینه بهره مند شوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به قیمت و نحوه سفارش، با راهبر بازار در تماس باشید:

سفارش پروژه تحقیقات بازاریابی

۵۷۶۴۵۵۵۵۵۷۶۴۵۰۰۰

info@rahbarbazaar.com

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.