خانه  >  بلاگ >

چگونه ۳ برند بزرگ با استفاده از انجام تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی، تغییر کردند؟

پروژه های تحقیقات بازار

برنامه ریزی یکی از ارکان اصلی برای موفقیت کسب و کارها به شمار می رود و هر برنامه کارآمد نیز اطلاعات به روز و قابل اعتمادی لازم دارد. بطور کلی اطلاعات مورد نیاز برای کسب و کارها از طریق اجرای پروژه های تحقیقات بازار و یا تحقیقات بازاریابی بدست می آید. این پروژه ها بعضا توسط تیم داخلی کسب و کارها انجام می شود ولی در بسیاری موارد بخصوص زمانیکه نتایج آن منجر به تصمیم های مهم بازاریابی خواهد شد، به صورت برون سپاری به یک شرکت تحقیقات بازار واگذار می شود. خدمات تحقیقات بازار که توسط این شرکتها ارائه می شود، کارکردهای متعددی برای کسب و کارها دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

  • تقویت شهرت و اعتبار برند
  • ایده برای خلق محصول یا خدمت جدید متناسب با نیاز مصرف کنندگان
  • درک مصرف کنندگان و اطلاع از نگرش ها، ایده ها، نارضایتی ها و نیازهای آنان
  • دریافت بازخورد در مورد کالاها و خدمات برند، حتی پیش از ارائه به بازار

اکنون که به صورت مختصر با فواید کمک گرفتن از یک شرکت تحقیقات بازار آشنا شدیم،‌ بیایید ببینیم که چگونه ۳ برند مطرح جهانی از نتایج تحقیقات بازاریابی خود برای سودآوری بیشتر کمک گرفتند.

۱. ل‍‍‍‍‍‍‍‍‍گو lego

لگو به مدت چندین سال یک برند اسباب بازی برای پسران بوده است. سپس طی یک مطالعه تحقیقات بازاریابی مشخص شد که ۹ درصد از  کاربران اصلی این اسباب بازی، دختر هستند. با مشاهده این موضوع، این شرکت تصمیم گرفت محصول جدیدی ارائه دهد تا دختران بیشتری را به بازی با لگو ترغیب کند. لگو با کمک تحقیقات بازاریابی، یک مطالعه با حضور ۳۵۰۰ دختر و مادرانشان انجام داد. این پژوهش شامل بررسی عادات بازی دختران و پرسش های گسترده در مورد اینکه چه چیزی لگو را برای دختران جذاب تر می کند، بود. در پایان، لگو خط تولید جدیدی از اسباب بازی ها را در ژانویه ۲۰۱۲ عرضه کرد. این خط تولید جدید “دوستان” نام داشت. در این اسباب بازی ها از رنگ های زنده تر استفاده شد، بسته بندی تغییر کرد و اسباب بازی ها کمی بزرگ‌تر ساخته ‌شدند تا بتوان لوازمی مانند برس مو و کیف را در دسته‌هایشان قرار داد. همه این تغییرات مطابق با آنچه که داده های تحقیقات بازاریابی پیشنهاد کرده بودند، انجام شد.

 

۲. داوداو

داو یکی دیگر از برندهایی است که موفقیت خود را مدیون استفاده از تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی است. طبق تحقیقی که داو به انجام رساند، مشخص شد که نزدیک به ۸۰ درصد از خانم ها با دیدگاهی منفی پا به رسانه‌های اجتماعی می‌گذارند.

این برند در نظر گرفت تا این دیدگاه را تغییر داده و تجربه‌ای دلنشین برای مخاطبان خود ایجاد کند. از این رو، کمپین #SpeakBeautiful را در توییتر راه اندازی کرد. این هشتگ بیش از ۱۶۸ هزار بار توسط کاربران استفاده شد و میزان توییت های منفی خانم ها، ۳۶.۸ درصد کاهش یافت که این یک موفقیت بسیار بزرگ برای این برند محسوب می شود.

راز موفقیت داو در این مورد، شناخت مخاطبان بود.

شناخت مخاطب مهمترین راه برای جلب مشارکت اوست و این شناخت از طریق کمک گرفتن از یک شرکت تحقیقات بازار امکان پذیر است.

 

۳. مک دونالدمک دونالد

مک دونالد یکی از بزرگترین فست فودهای زنجیره ای در جهان است و برای اینکه در صنعت فست فود شماره یک باقی بماند، اغلب از تحقیقات بازاریابی استفاده می کند. به عنوان مثال، مدیران بازاریابی این شرکت طی یک مطالعه تحقیقات بازاریابی، دریافتند که تعداد زیادی از مشتریانشان نگران سالم و ارگانیک نبودن مواد غذایی موجود در منو هستند. بنابراین مک دونالد آیتم های سالمی مانند برش های سیب را به منو اضافه کرد. حتی یک کمپین تبلیغاتی راه اندازی کرد تا ثابت کند که ناگت ها و محصولات مرغ و گوشتی آن حاوی گوشت واقعی هستند. به بیان دیگر مجددا مشاهده می کنیم که یک شرکت تحقیقات بازار چگونه می تواند به برندها برای رسیدن به قله و ماندن در آن، کمک کند.

 

 

سخن آخر:

چنانکه از مطالب فوق برمی آید، تولید کنندگان محصولات و ارائه کنندگان خدمات برای موفقیت و گسترش کسب و کار خود نیاز دارند تا از یک شرکت تحقیقات بازار کمک بگیرند.

شرکت راهبربازار با تجارب ۲۰ ساله و دانش علمی خود بخصوص موارد تکنیکی متعددی که طی ۳ سال نمایندگی دومین شرکت بزرگ تحقیقات بازار دنیا (Kantar) بدست آورده، آماده است که کسب و کارها را در این مهم همراهی نماید. اگر مایل هستید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.