خانه  >  بلاگ >

عادات مربوط به نوشیدنی های گرم در ایران و جهان

به طور کلی پرمصرف ترین و متداول ترین نوشیدنی ها در جهان عبارتند از: آب آشامیدنی، نوشابه های گازدار، قهوه، دلستر و چای. سایر نوشیدنی ها در رده های بعدی قرار دارند.

بنا بر بررسی ها در مورد نوشیدنی های گرم، سایز بازار انواع قهوه در جهان حدود ۴۰۰ میلیارد دلار است که هر ساله سایز آن ۱۰% رشد دارد، این در حالیست که سایز بازار چای فقط حدود ۱۴ میلیارد دلار بوده و هر ساله فقط ۵% در سال رشد می کند. جالب است که مصرف چای در کشور ما همواره از رونق بیشتری در مقایسه با قهوه برخوردار بوده در حالیکه روند مصرف و سایز بازار این دو محصول در دنیا به هیچ وجه قابل مقایسه با ایران نیست.

طبق بررسی های راهبر بازار در مورد نوشیدنی های گرم، حدود دو سوم شهروندان تهرانی روزانه حداقل یک بار چای می نوشند. در حالیکه نوشیدنی قهوه فعلا در بین حدود یک سوم مردم تهرانی رایج است. جالب است بدانیم زنان بیشتر از مردان قهوه می نوشند، در حالیکه مردان بیش از زنان نوشابه گازدار و دلستر مصرف می کنند. با افزایش سن شهروندان تهرانی، دفعات و میزان مصرف چای در بین آنها افزایش پیدا می کند، در حالیکه این موضوع در مصرف آبمیوه تا حدی برعکس است؛ یعنی با افزایش سن، میزان مصرف آبمیوه کمتر می شود. شاید در این رفتار بتوان فرصت هایی برای صاحبان کسب و کارهای مرتبط با این محصولات شناسایی کرد. براساس داده های به دست آمده، مصرف قهوه در طبقات اقتصادی – اجتماعی بالاتر و مرفه تر جامعه بیش از میزان مصرف آن در بین اقشار پایین تر جامعه است.

حدود ۶۰ درصد از تهرانی ها بعد از صرف غذا، چای می نوشند، نیمی از این افراد یعنی حدود ۳۰% تهرانی ها در کمتر از یک ساعت بعد از صرف غذای خود، چای می نوشند. در حالیکه حدود ۱۵% تهرانی ها بیش از یک ساعت فاصله زمانی را بین صرف غذا و نوشیدن چای رعایت می کنند. با وجود مقالات و توصیه های زیاد پزشکی که توصیه می کنند بلافاصله بعد از غذا چای مصرف نشود، هنوز حدود ۱۵% از تهرانی ها بلافاصله بعد از صرف غذا چای مصرف می کنند.

۱۰ کشور برتر مصرف کننده چای

  1. پاراگوئه – ۱۲.۲۲ کیلوگرم سرانه در سال
  2. اروگوئه – ۹.۶۶ کیلوگرم
  3. آرژانتین – ۶.۰۵ کیلوگرم
  4. کنیا – ۳.۲۴ کیلوگرم
  5. گامبیا – ۳.۲۲ کیلوگرم
  6. جیبوتی – ۳.۲ کیلوگرم
  7. کویت – ۳.۲ کیلوگرم
  8. ترکیه – ۳.۱۱ کیلوگرم
  9. موریتانی – ۲.۶۳ کیلوگرم
  10. مالت – ۲.۲۴ کیلوگرم

کشور ایران از این منظر با میزان سرانه مصرف ۱.۸۳ کیلوگرم در رده ۱۸ قراردارد.

۱۰ کشور برتر مصرف کننده نوشیدنی قهوه

  1. فنلاند – سرانه ۱۲ کیلوگرم در سال
  2. نروژ – ۹.۹
  3. ایسلند – ۹
  4. دانمارک – ۸.۷
  5. هلند – ۸.۴
  6. سوئد – ۸.۲
  7. سوئیس – ۷.۹
  8. بلژیک – ۶.۸
  9. لوکزامبورگ – ۶.۵
  10. کانادا – ۶.۲

شرکت تحقیقات بازاریابی راهبر بازار همواره می کوشد تا با ارائه به روز ترین آمارها، نقش خود را به عنوان مرجعی برای داده های لازم در برنامه های بازاریابی کسب و کارها به خوبی ایفا نماید. نیازهای اطلاعاتی در کسب و کار خود را با موسسه راهبر بازار در میان بگذارید و از مشورت رایگان در این زمینه بهره مند شوید.

سفارش پروژه تحقیقات بازاریابی

۵۷۶۴۵۵۵۵۵۷۶۴۵۰۰۰

info@rahbarbazaar.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.