چشم‌ها راهی برای جمع آوری اطلاعات از افراد در مورد اعمال و تصمیمات آنها است. مفهوم مطالعاتی ردیابی حرکات چشم از دهه ۱۸۰۰ شروع شد و امروزه فناوری جدید ردیابی حرکات چشم به ما امکان می‌دهد تا درون ذهن افراد را بخوانیم. از لحظ فنی، ردیابی حرکات چشم ، فرایند اندازه‌گیری حرکات چشم است تا مشخص شود هر فرد به کجا نگاه کرده و به دنبال چه چیزی است؟ همچنین چه مدت به یک نقطه خاص خیره شده است؟ از آنجا که چشم‌ها یکی از ابزارهای اصلی برای تصمیم‌گیری است، یادگیری ردیابی حرکات چشم برای محققان و شرکت‌هایی که به دنبال مطالعه رفتار انسانی هستند، بسیار مهم است. چرا که تنها راه دقیق و عینی سنجش و درک بصری است.

چند مدل ردیابی حرکات چشم وجود دارد؟

انواع مختلفی از دستگاه‌های ردیابی حرکات چشم وجود دارد. درست است که عملکرد کلی همه آنها مشابه است، اما بسته به ماهیت تحقیق اولویت‌بندی می‌شوند.

  • متصل به صفحه نمایش: این دستگاه‌ها از راه دور کنترل می‌شود و یک قطعه کوچک به لپ تاپ یا صفحه نمایش کامپیوتر نصب می‌شود.
  • همراه: این دسته شامل عینک‌های ردیابی حرکات چشم و هدست‌های واقعیت مجازی با ردیابی یکپارچه حرکات چشم، می‌شود.
  • وب کم: وب کم‌ها سنسور یا دوربین مخصوصی ندارند و تنها شامل دستگاهی که به کامپیوتر متصل می‌شود، هستند.

نمایشگرهای ردیاب

ردیاب‌های متصل به نمایشگر اغلب زمانی استفاده می‌شود که شرکت‌کننده تحقیق، در تعامل با محرکی در صفحه قرار گرفته است. این ردیاب‌ها نمونه‌های گسترده‌ای با فرکانس بالا را در اختیار قرار می‌دهند و می‌توانند اطلاعات زیاد با جزئیات فراوان مرتبط با حرکات چشم، ارائه دهند. ردیاب‌های حرکات چشم با فرکانس بالا برای حرکات سر، اغلب برای مطالعه روی افراد با بیماری‌های خاص و نوزادانی که قادر به کنترل حرکات خود نیستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عینک های ردیاب

از دیگر محصولات تحقیقات بازار برای مطالعه رفتار در دنیای واقعی عینک‌ های ردیاب می باشد.رفتارهایی مانند جستجوی در مواد سوپرمارکت، ورزش، راهبری مترو، استفاده از مدیا در خانه، تعامل انسانی، کار در کارخانه و … حرکات طبیعی و ساده هستند. استفاده از عینک‌های ردیاب این امکان را به کاربر می‌دهد که بدون احساس عدم امنیت به فعالیت روزانه خود بپردازد. این عینک‌ها علاوه بر ثبت تصاویر، صدا را نیز ضبط می‌کنند.

هدست واقعیت مجازی

هدست واقعیت مجازی با ردیابی یکپارچه چشم اجازه بررسی تعاملات در موقعیت و محیط‌های مختلف بدون نیاز به حضور فیزیکی در آنجا، را می‌دهد. این دستگاه‌ها برای آموزش مهارت‌ها به صورت ایمن مفید است. یادگیری این مهارت‌ها در شرایط عادی خطرناک هستند یا تنظیم آنها برای آموزش هزینه‌بر است. این روش همچنین برای آزمایش ساخت و طراحی فروشگاه‌ها پیش از ساخت آنها، بدون نیاز به هزینه و نیروی انسانی استفاده می‌شود. واقعیت مجازی روشی مقرون به صرفه و کارآمد برای آزمایش بسیاری از طرح‌ها و سناریوها است.

چگونه نتایج از نرم افزارها دریافت می شود؟

اولین قدم در هر مطالعه‌ای مشخص کردن سوالی است که به دنبال پاسخ آن هستید. نرم افزار تخصصی تحلیل حرکات چشم به منظور گردآوری اطلاعات مورد نظر شما استفاده می‌شود. سطح اطلاعاتی که می‌توانید از یک ردیاب حرکات چشم استخراج کنید، با نوع ردیاب استفاده شده، برنامه تجزیه و تحلیل اطلاعات و تجربه شخصی شما، تعیین می‌شود. اگر شما زمان و تجربه کافی برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده را ندارید، یک مشاور تحقیق بازار می‌تواند این کار را برای شما انجام دهد.

فواید استفاده در تحقیقات

از اصلی‌ترین مزایای استفاده از ردیابی حرکات چشم ، ثبت و ضبط دقیق و عینی، و تجزیه و تحلیل رفتار بصری است. خصوصا زمانی که در ابعاد گسترده از آن استفاده می‌شود. مثلا سوال پرسیدن از مشتریان در مورد راهروهای سوپرمارکت و محصولات موجود؛ یقینا تعداد بسیار زیادی جزئیات خاصی از سوپرمارکت را به خاطر نمی‌آورند. از دیگر مزایای این روش فرایند شناخت رفتار انسانی است. فناوری ردیابی حرکات چشم برای افرادی که دچار اختلالات عصبی هستند و قادر به توضیح افکار خود نیستند، نیز مناسب است و امکان مشارکت آنها در مطالعات را فراهم می‌کند.

 

  • آشکار سازی رفتار ناخودآگاه: محققان می‌توانند رفتارهایی که افراد به طور غریزی انجام می‌دهند را بررسی کنند.
  • داده‌ها بی‌طرفانه، هدفمند و قابل اندازه‌گیری هستند
  • از آنجا که دستگاه‌ها ساده هستند، تاثیری در رفتار طبیعی افراد نمی‌گذارند.
  • این دستگاه‌ها متحرک هستند و می‌توان آنها را در هر محیطی استفاده کرد.
  • امکان بررسی عمیق جزئیات در سطح بالا
  • اطلاعات را همزمان ارائه می‌دهد و می‌توان مستقیم شاهد عملکرد دستگاه بود.
  • می‌توان فرایند و اقداماتی که بیان آنها دشوار است را توضیح داد.
  • با روش‌های مختلف مانند نقشه حرارتی و … می‌توان نتایج ردیابی حرکات چشم را نشان داد.