خانه  >    مشاوره استراتژیک بازار  >  استراتژی رشد گروه محصول  >  ابزار‌های مشاوره استراتژیک رشد محصول

ابزار‌های مشاوره استراتژیک رشد محصول

فرصت‌کاو‌

پیش از شروع تحقیقات گسترده منجر به تعیین استراتژی‌های کاربردی، ما تمام مسیرهای ممکن برای رشد سازمان شما را از طریق تحلیل گزار‌ش‌های به‌دست آمده از تکنیک Opportunity Miner «فرصت‌کاو»، که توسط «موسسه مشاوره استراتژیک آرگوس» توسعه یافته است، شناسایی می‌کنیم.

در این روش، هر آنچه از تحقیقات و داده‌های موجود پیشین مانند گزارش مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، گزارش فروش، مالی، و سایر گزارش‌های مربوط به عملکرد داخلی سازمان در دست است؛ به علاوه گزارش‌ بنچ‌مارک (الگو‌‌گیری) و ترندهای بومی، ملی و جهانی وگزارش‌های صنعت، در کنار نتایج برآمده از مصاحبه عمیق با مدیران و خبرگان این حوزه، مورد مطالعه قرار می‌‌گیرد. نتایج این مطالعات کمک می‌کند تا یک طرح روشن از موقعیت فعلی بازار در بخش مصرف‌کننده، رقابت، صنعت، و تحلیل داخلی تدوین ‌گردد. هدف اصلی از جمع‌آوری تمامی این داده‌ها، از آنچه در آرشیو سازمان موجود است، تا آنچه مربوط به موقعیت بازار محلی و جهانی در این زمینه می‌شود و بخشی از آن توسط راهبر بازار و آرگوس و بر اساس تجارب پیشینی آن‌ها جمع‌آوری می‌شود، این است که موقعیت موجود را در ارتباط با چهار رکن اساسی زیر بکاویم:

  • تحلیل بازار
  • تحلیل مشتری
  • تحلیل رقابت
  • تحلیل داخلی

در این روش، به طور معمول ۶ تا ۱۰ مسیر و فرصت مختلف برای دستیابی به رشد معرفی و بررسی می‌شود. در پایان، برای هر کدام از این مسیرها چندین استراتژی مختلف ترسیم می‌شود که با تکیه بر تجربه شرکت‌هایی در مناطق مختلف جهان که با اجرای آن‌ها به موفقیت و رشد چشم‌گیر دست ‌یافته‌اند، تنظیم نهایی نیز می‌گردد.

برای مشاوره استراتژیک بازاریابی با راهبر بازار در ارتباط باشید.

مپینگ گروه محصولات بوستا

Boosta® Category Mapping، یا تکنیک «مپینگ گروه محصولات بوستا» ابزاری برای درک بیشتر پویایی گروه‌ها است. در این تکنیک که توسط «موسسه مشاوره استراتژیک آرگوس» توسعه یافته و راهبر بازار از آن برای تنظیم استراتژی‌های رشد محصول استفاده می‌کند، نتایج دو مطالعه «استفاده و نگرش» و «فضاهای تقاضا» با هم ترکیب می‌شود. این نتایج سپس با ®Product Choice Grid، یکی دیگر از ابزارهای به ثبت رسیده آرگوس، تقویت می‌گردد و تصویری از محصول‌هایی که بر اساس اهمیت و ارتباط برای پاسخ‌گویان در یک گروه قرار می‌گیرند، ترسیم می‌کند. در این روش گزارشی مخصوص هر گروه محصول تنظیم می‌شود که در آن مواردی از این قبیل بررسی می‌گردد:

  • انگیزه‌ها و معیارهای انتخاب مخاطبان
  • نحوه تعامل، انتظارات و برخورد آن‌ها با گروه محصول
  • بخش‌بندی بازار هر گروه محصول
  • تصور از محصول ایدئال (با تکیه بر نتایج رمزگشای ذهن)

در ادامه، اضافه‌کردن پاسخ سوالاتی مانند میزان مصرف مخاطب از هر گروه محصول، شرایط استفاده از آن، دیگر محصولات خریداری‌شده همراه با آن و… ، نقشه جامعی از موقعیت گروه، زیر‌گروه‌ها و ارتباطشان با یکدیگر را ترسیم می‌کند. این نقشه جامع به مشاوران راهبر بازار کمک می‌کند تا ترکیبی متناسب برای تنظیم پلتفرم گروه محصولات را پیدا کنند؛ به این ترتیب برند می‌تواند رشد بیشتری را رقم بزند و محصولاتی سازگار با نیازهای مخاطبانش در شرایط و مراحل مختلف زندگی‌شان ارائه کند.

کارگاه گروه بوستا

Boosta® Category Workshop یا «کارگاه گروه بوستا»، یک کارگاه طراحی‌ استراتژی در زمینه محصول است که «موسسه مشاوره استراتژیک آرگوس» آن را طراحی و راهبر بازار از آن به عنوان مرحله پیش از تعیین استراتژی نهایی گروه محصولات استفاده می‌کند. این کارگاه در یک ساختار مرحله به مرحله، با استفاده از تکنیک‌ها و جعبه ‌ابزار منحصراً طراحی شده برای سازمان و با حضور تیم‌های مختلفش از جمله تیم‌های محصول، بازاریابی و فروش برگزار می‌شود. استفاده از تجارب و بازخورد تیم‌های مختلف خود سازمان در این کارگاه به تدوین یک «چارچوب مرجع» برای انواع گروه‌های محصول که بر اساس اهمیت استراتژیک خود در رشد نهایی برند رده‌بندی شده‌اند، منجر می‌شود.

در کارگاه گروه بوستا برای عمیق‌تر‌کردن هرچه بیشتر آگاهی برآمده از تحقیقات پیشین «داده‌های فرصت‌کاو» و «مپینگ گروه محصولات بوستا»، ابتدا چکیده‌ای از نتایج این تحقیقات به دقت تنظیم می‌شود و در اختیار تیم‌های شرکت‌کننده از طرف سازمان قرار می‌گیرد. سپس نتایج بازخورد و سنجش افراد از این داده‌ها استخراج می‌شود و بینش‌های منتج از آن برای تصمیم‌گیری درباره استراتژی‌های گروه محصول استفاده می‌شود. نمونه‌ای از مواردی که در این کارگاه توسط اعضای تیم‌ها بررسی می‌شود عبارت است از:

  • مخاطب هدف محصول
  • میزان ارتباط و درگیر شدن مخاطب با محصول
  • انگیزه‌ها و معیارهای مخاطب برای خرید محصول و انتظارات او از محصول
  • مزایای عاطفی محصول و تجربه احساسی مخاطب از خرید این محصول
  • نقشه کاملی از گروه‌بندی محصولات بر اساس مواردی مانند گروه‌های با سود بالا، گروه‌های تخفیف‌پذیر،گروه‌هایی که هدف و مقصد نهایی خرید هستند یا گروه‌هایی که تنها در کنار سایر محصولات به فروش می‌روند
  • ویژگی‌های محصول ایده‌آل
  • تصویر دقیق فضای تقاضا، بخش‌بندی مشتریان، نقاط ضعف گروه‌های محصول،…

این کارگاه به صورت خاص در یافتن فرصت‌های منحصر ‌به فرد در اولویت‌بندی‌های مربوط به گروه محصولات بسیار کارآمد است. توجه به این فرصت‌های عموماً مغفول مانده‌‌ در قالب استراتژی‌هایی مشخص، امکان رشد و رسیدن به ارزش افزوده بیشتر از طریق مدیریت گروه محصولات را برای برند مهیا می‌کند.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره استراتژیک بازاریابی فرم درخواست را تکمیل کنید.