خانه  >  بلاگ >

بلاک چین چیست و چگونه کار می‌کند؟

در چند سال گذشته، احتمالاً در مورد فناوری بلاک چین (Block Chain) شنیده‌اید، عمدتاً به دلیل ارتباط آن با ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین. بلاک‌چین یک فناوری است که اکثر ارزهای دیجیتال بر اساس آن ساخته می‌شوند، اما کاربردهایی فراتر از این حوزه نیز پیدا کرده است. با این حال، ممکن است بخواهید در ماهیت و نحوه عملکرد این فناوری بیشتر بدانید. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا درک جامع و دقیقی از آن به دست آورید.تا پایان این مقاله با ما در راهبر بازار همراه باشید.

بلاک چین چیست؟

بیایید با تصور یک دفتر کل حسابداری شروع کنیم. به عنوان صاحب یک کسب و کار، سود خود را در این دفتر ثبت می‌کنید. با این حال، یک فرد غیرقابل اعتماد در شرکت شما وجود دارد که داده‌های موجود در دفتر را تغییر می‌دهد و پول شرکت شما را اختلاس می‌کند. در چنین شرایطی شما نیاز به راه حل دارید. پس یک متخصص آی‌تی برای ایجاد یک دفتر کل دیجیتال در کامپیوتر استخدام می‌کنید.

حال، به یک سیستم قوی نیاز دارید که در برابر هرگونه هک یا دستکاری ایمن باشد. بلاک چین می‌تواند این مشکل را حل کند. به زبان ساده،  سیستمی برای ذخیره‌سازی داده‌ها است که در آن تغییر، دستکاری یا هک داده‌ها عملا غیرممکن است. علاوه بر این، هر کسی که به سیستم دسترسی داشته باشد می‌تواند از یکپارچگی آن اطمینان حاصل کند.

ساختار بلاک‌چین از یک سری بلوک (Block) تشکیل شده که در یک زنجیره به هم متصل شده‌اند و حاوی داده‌های تراکنش هستند. به عنوان مثال، هنگامی که پول را به حساب شخص دیگری واریز می‌کنید، اطلاعاتی مانند مشخصات فرستنده، جزئیات گیرنده و زمان انتقال در یک بلوک ثبت می‌شود. سپس اگر گیرنده بخواهد این مبلغ را به شخص دیگری منتقل کند، اطلاعات او و گیرنده در بلوک بعدی ثبت می‌شود و به همین ترتیب ادامه می‌یابد.

هر بلوک دارای یک شناسه منحصر به فرد به نام هش (Hash) است که حاوی هش بلوک قبلی است و باعث ایمن شدن آن در برابر هک شدن میشود. اگر یک هکر بخواهد هش یک بلوک را تغییر دهد، باید هش تمام بلوک‌های بعدی را تغییر دهد، که نه تنها چالش برانگیز است، بلکه به سرعت قابل تشخیص می‌باشد. از سوی دیگر، همه شرکت‌کنندگان در این زنجیره، که به عنوان ماینرها (Miner) در شبکه بیت‌کوین (BitCoin) شناخته می‌شوند، در تأیید و اعتبارسنجی تراکنش‌ها در این زنجیره سهیم هستند و اساساً به ساخت بلوک ها کمک می‌کنند.

کاربردهای رایج فناوری بلاک‌چین

اگرچه بیت کوین و سایر رمز ارزها اولین کاربرد محبوب بلاک چین محسوب می‌شوند، اما ماهیت این فناوری، مشاغل، صنایع و کارآفرینان در سراسر جهان را به کشف پتانسیل آن و ایجاد تغییرات انقلابی در بخش‌های مختلف سوق داده است. مقالات بعدی راهبر بازار که به بررسی  مزایای بهره‌گیری از این فناوری در حوزه تحقیقات بازار می‌پردازد را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.