خانه  >  بلاگ >

تحقیقات و پژوهش در ایران
پژوهش در ایران

بسیار از فعالیت‌های روزمره ما بر اساس یک حس مشترک است که از طریق دیگران یا تجربه یا مشاهده شخصی آموخته‌ایم. اما گاهی این حس مشترک با تناقض‌هایی روبرو می‌شود. ممکن است آنچه که در شرایط الف بهترین کارکرد را دارد در شرایط ب پاسخ‌گو نیاز نباشد یا حتی موقعیت را خطرناک و پیچیده کند. به همین دلیل نمی‌توان یک راه حل را برای تمامی مسائل بسط داد. یکی از راهکارها در این شرایط پژوهش و تحقیق است و ما در این مقاله پژوهش در ایران و تاریخچه تحقیقات بازاریابی را بررسی میکنیم.

تا سال‌های گذشته وقتی صحبت از پژوهش و تحقیق می‌شد، اکثر افراد به یاد کتابخانه‌های بزرگ می‌افتادند و تلاش داشتند مسئله خود یا مورد مشابهی در کتابی بیابند تا بتوانند جواب آن را برای سوال خود نیز شخصی سازی کنند.اما به لطف اینترنت و فضاهایی مانند گوگل این امکان در اختیار افراد قرار گرفت که تمامی سوالات خود را با جزئیات در بستر اینترنت جستجو کنید. در این میان ممکن است سایت‌هایی بدون داشتن اطلاعات کافی، شما را در یافتن موضوع مورد نظرتان گمراه کنند، اما خوشبختانه فضای نامحدود تحقیقات آنلاین به رسیدن شما به مقصد کمک می‌کند.

پژوهش دقیق و ساختار یافته می‌تواند به محقق کمک کند تا نظریه‌ها و رویکردهای مختلف را مقایسه و تست کرده و از روش‌ها مختلف و تجربیات دیگران یاد بگیرند. همچنین انجام پژوهش به آنها کمک می‌کند تا تاثیر عوامل بیرونی و خارجی بر نتیجه را تا جای ممکن حداقل کنند. برای مثال قبل از این که تحقیق کنید نوشیدن چای سبز برای X,Y,Z خوب است یا خیر، باید ابتدا اطمینان یابید که مصرف کنندگان چای مورد مطالعه نقطه اشتراک دیگری مثل گیاهخواری ندارند. مزیت دیگر انجام پژوهش و تحقیق این است که یافته‌ها را می‌توان به صورت عددی ثبت کرد و سپس این اعداد را تجزیه و تحلیل نمود. به این ترتیب انتخاب هر یافته‌ای بر اساس شانس نیست.

در مطالعات کمی می‌توان از هر جامعه مورد تحقیق نمونه‌ای کوچک برداشت و پس از انجام تحقیقات بازار با انجام کارهای آماری نتیجه را به جامعه تعمیم داد.

در مطالعات کیفی نظرات و تجربیات افراد مورد پرسش قرار می‌گیرد و میزان رضایت و احساسات آنها تعیین می‌شود. اما نکته قابل تامل در مطالعات کیفی این است که نمی‌توان نتایج یک نمونه را به جامعه تعمیم داد. اما مزیت مطالعات کیفی در این است که مسائل بحث برانگیز مطرح شده و موضوعاتی که قبلا مورد تحقیق قرار نگرفته‌اند باز می‌شوند.

پژوهش برای همه

این موضوع در ایران نیز صحت دارد و تقریبا درصد بالایی از جمعیت جدا از این که پژوهشگر باشند یا خیر تحقیقاتی در زمینه کاری خود انجام می‌دهند. برای نمونه ممکن است یک فروشنده لوازم خانگی برای شروع و گسترش کار خود سوالاتی از این قبیل بپرسد:

  • کدام لوازم خانگی بیشتر در ایران خریداری می‌شود؟
  • کدام نام تجاری یا برند بیشتر در ایران فروخته شده است؟
  • در کدام شهرها تقاضای افراد به لوازم خانگی بیشتر است؟
  • هزینه اجاره یک واحد تجاری در شهر الف

پژوهش در ایران و هدف تحقیق

اهداف انجام پژوهش:

  • ابزار برای ایجاد دانش و تسهیل یادگیری
  • وسیله‌ای برای درک مسائل مختلف و افزایش آگاهی عمومی
  • کمک به موفقیت کسب و کار
  • راهی برای اثبات دروغ و حمایت از حقیقت
  • راهی برای پیدا کردن، اندازه‌گیری و تصاحب فرصت‌ها
  • تغذیه و ورزش برای ذهن

ایران کشوری با تاریخ روشن و فرهنگ غنی علمی است. تحقیقات و پژوهش در ایران در چندین زمینه تجربی مانند فارماکولوژی/ سم شناسی، شیمی، فیزیک، کامپیوتر، مهندسی و پزشکی بالینی بسیار پربار بوده است. محققان ایرانی از دهه ۱۹۹۰ شهرت بین‌المللی بدست آوردند و برخی از آنها در میان ۱٪ دانشمندان برتر جهان عنوان شده‌اند. در طول دو دهه گذشته هزینه‌های بالایی برای پژوهش در ایران در دانشگاه‌ها تامین شده است. با توجه به نرخ رشد تحقیقات و پژوهش در ایران، تعجب برانگیز نیست اگر ایران را یکی از قدرتمند‌ترین کشورهای جهان در زمینه علمی ببینیم.

سفارش پروژه تحقیقات بازاریابی

۵۷۶۴۵۵۵۵۵۷۶۴۵۰۰۰

info@rahbarbazaar.com

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.