خانه  >  بلاگ >

روش تحقیق ۳۶۰ درجه!
روش تحقیق 360 درجه

همه بازاریابان، از جمله کارآفرینانی که در استارتاپ ها مشغول هستند، باید مشتریان خود را با یک دید ۳۶۰ درجه درک کنند. این فرآیند معمولا با شناسایی سودآورترین مشتریان در مورد یک محصول یا خدمات آغاز می شود. همچنین به دست آوردن اطلاعات در مورد اینکه چگونه یک محصول یا خدمات می تواند در زندگی مشتریان جا بیفتد و بخشی از زندگی آنها شود نیز بسیار مهم است. با راهبر بازار همراه باشید تا مروری کنیم بر روش تحقیق ۳۶۰ درجه!

بسیاری از بازاریابان معتقدند که تحقیقات کیفی “نیم بند” هستند (به این معنی که بیشتر شامل جستجوی نظرات هستند تا حقایق مستند) و تحقیقات کمی – به ویژه کلان داده ها (big data)– محبوبیت بسیار بیشتری دارند. امابه گفته Evert Gummesson انجام روش تحقیق کیفی وکمی با هم “ادغام بهترین ها است … (که) هم افزایی قابل توجهی را در تحقیقات ایجاد می کند.” به عبارت دیگر، برای درک کامل شیوه ها، نگرش ها و احساسات مشتریان و دریافت ایده برای نوآوری و بازاریابی، اجرای تحقیقات کیفی وکمی با یکدیگرگزینه مناسب تری است.

مشاغل هر روزه بیشتر از قبل از رویکردهای کیفی استقبال می کنند. Tricia Wang جامعه شناس، استدلال می کند که تحقیقات کیفی، “انبوه داده ها” (thick data) (که شامل مطالب آموزنده کیفی ، ابزارها یا تکنیک هایی است که به برند ها کمک می کند دانش خاصی را در مورد مخاطبان خود جمع کنند) را به کلان داده ها اضافه می کند. دانشکده های بازرگانی، که به تمرکز روی شیوه های کمی معروف هستند، روش های کیفی مانند قومنگاری را آموزش می دهند و تحقیق کیفی و کمی را با هم ادغام می کنند. دهها سال است که این ایده وجود دارد، با این وجود، تأکید در مدارس بازرگانی – و در شرکت های نوپا – بر اطلاعات کمی برگرفته از بازار است. اما امروزه در برخی دانشکده های بازرگانی، یک دوره تحقیقات یپیشرفته در زمینه بازاریابی ایجادشده که بر مکمل بودن روش های تحقیق کمی و کیفی بازار و به تعبیری، علم و هنرتأکید دارد.

درباره چه نوع تحقیقی صحبت می کنیم؟

سال گذشته، Ken Yanhs مطلبی نوشت که در آن در مورد رویه های فعلی تحقیقات کیفی بحث شده بود. وی اذعان داشت که وقتی تحقیقات کیفی وکمی باهم ترکیب می شوند، “شما یک داستان کامل در مورد مصرف کنندگان دارید که به اعتبارسنجی استراتژی بازاریابی شما برای گذاشتن حداکثر تأثیر کمک می کند.”

اما روش تحقیق کمی وکیفی شامل چه چیزهایی می شود؟

تحقیقات بازاریابی کیفی معمولا با تعداد کمی از پاسخ دهندگان از طریق گروه های کانون، مصاحبه های عمیق و قوم نگاری، به صورت رودررو (F2F) یا آنلاین انجام می شود. روش های کیفی برای کشف نگرش، احساسات، نیازها و خواسته های مشتریان، بخش بندی بازار، ادراک مشتریان از برند و استفاده از آن، بررسی تأثیرگذاری فرهنگ در مصرف و به ویژه برای افزودن عمق به درک و بینش بازاریابان از مشتریانشان کمک می کند. از طریق موارد مذکور، بازاریابان می توانند متوجه شوند که چطور و چگونه یک برند می تواند بخشی از زندگی مردم شود. همچنین تحقیقات کیفی می تواند در مورد مفاهیم و طرح های محصول آگاهی ایجاد کند، فرصت ها و تهدیدهای بازاریابی را شناسایی کند و فرضیه ها و سوالاتی را برای تحقیقات کمی تولید کند. البته از تحقیقات کیفی در مقیاس کوچک نباید برای ارزیابی قطعی مفهوم محصول یا تبلیغات یا برای تعمیم نتایج بازار استفاده کرد.

تحقیقات بازاریابی کمی از داده های جمع آوری شده از طریق نظرسنجی ها، آزمایش ها یا رفتار مشتری برای تأیید فرضیه های تولید شده توسط تحقیقات کیفی، به کشف الگوهای تجربی در داده ها و پیش بینی ها می پردازد و نیز برای بخش بندی مشتریان بر اساس نیازهای آنها، ادراک مصرف کنندگان از محصولات و خدمات، ارزیابی تأثیر فعالیت های بازاریابی بر رفتار مشتریان و بهینه سازی تخصیص منابع بازاریابی استفاده می شود. این روش ها به تصمیم گیری های مختلف مدیریتی شامل اینکه کدام بخش از بازار باید هدف قرار بگیرد، موقعیت برند در هر بخش چه باشد، چه خط تولیدی با چه قیمتی ارائه شود و اینکه چگونه می توان محصولات و خدمات را تبلیغ کرد و به مشتریان ارائه داد، کمک می کنند.

چند پیشنهاد ازچگونگی ادغام روش های تحقیق کیفی و کمی

  • برای به دست آوردن بینش عمیق از نظرات مشتریان و توسعه فرضیه ها و سوالات پرسشنامه، از تکنیک های مصاحبه عمیق استفاده کنید.
  • برای توسعه استراتژی های موقعیت یابی و تبلیغات تجاری، تحقیقات کیفی و کمی را به ترتیب اجرا کنید.
  • با ترکیب قومنگاری، ایده پردازی و تجزیه و تحلیل هم پیوند (conjoint analysis) به توسعه محصول جدید بپردازید.
  • یک سخنران مدعو از شرکتی داشته باشید که از هوش مصنوعی برای ارائه تحقیقات گروه کانون در مقیاس کمی استفاده می کند.

 قدرت روش تحقیق ۳۶۰ درجه

در یک رویکرد ۳۶۰ درجه در زمینه کشف مشتری قدرت قابل توجهی وجود دارد و شامل هر دو روش تحقیق کیفی و کمی است. انجام این کار به تعداد زیاد کارمند یا بودجه قابل توجه نیاز ندارد، خصوصا اگر کارآفرینان مهارت ذاتی خود را در مورد روش های نظرسنجی مقرون به صرفه و روش های خلاقانه برای  تهیه پاسخ دهندگان بکار بگیرند. در این صورت یک درک عمیق از نظرات مشتریان ودستورالعمل های استراتژیک به دست آورده و شانس خود را برای موفقیت در بازار افزایش می دهند.

شرکت تحقیقات بازاریابی راهبر بازار همواره می کوشد تا با ارائه بروز ترین آمارها و راهکارهای تحقیقات بازاریابی بومی شده در کشور، نقش خود را بعنوان مرجعی برای داده های لازم در برنامه های بازاریابی کسب و کارها بخوبی ایفا نماید. نیازهای اطلاعاتی و پژوهشی در کسب و کار خود را با موسسه راهبر بازار در میان بگذارید و از مشورت رایگان در این زمینه بهره مند شوید.برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به قیمت و نحوه سفارش، با راهبر بازار در تماس باشید:

سفارش پروژه تحقیقات بازاریابی

۵۷۶۴۵۵۵۵۵۷۶۴۵۰۰۰

info@rahbarbazaar.com

منبع:

/https://www.forbes.com

دیدگاهتان را بنویسید

آخرین مطالب بلاگ

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.

برای تنظیم وقت جلسه مشاوره تحقیقات بازار
فرم درخواست را تکمیل کنید.